به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۰ شهریور ۲۱, دوشنبه

افزایش بی‌سابقه قیمت دارو؛ جان مردم، در گرو نرخ ارز

از آنتی‌بیوتیک‌ و شربت سینه‌ گرفته تا داروهای نایاب بیماران خاص، هر چه بخواهید گران است. بعضی می‌گویند ۱۰ تا ۳۰ درصد و برخی هم از افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی سخن می‌گویند. این گرانی را آن‌هایی درک می‌کنند که نسخه به دست از این داروخانه به آن یکی می‌روند و پاسخ منفی می‌شوند؛ بنابراین چاره‌ای ندارند جز این که برای تهیه دارو یا مشابه آن، هر هزینه‌ای پرداخت کنند. عده‌ای بر این باورند که این افزایش بی‌سابقه قیمت دارو، جان انسان‌ها را نشانه گرفته است. به گزارش فرارو، در حالی که مردم از قیمت بالای انواع دارو، شکایت دارند و پس از انکارهای مکرر مسوولان در این زمینه، سرانجام وزیر بهداشت.........................

از آنتی‌بیوتیک‌ و شربت سینه‌ گرفته تا داروهای نایاب بیماران خاص، هر چه بخواهید گران است. بعضی می‌گویند ۱۰ تا ۳۰ درصد و برخی هم از افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی سخن می‌گویند. این گرانی را آن‌هایی درک می‌کنند که نسخه به دست از این داروخانه به آن یکی می‌روند و پاسخ منفی می‌شوند؛ بنابراین چاره‌ای ندارند جز این که برای تهیه دارو یا مشابه آن، هر هزینه‌ای پرداخت کنند. عده‌ای بر این باورند که این افزایش بی‌سابقه قیمت دارو، جان انسان‌ها را نشانه گرفته است.
به گزارش فرارو، در حالی که مردم از قیمت بالای انواع دارو، شکایت دارند و پس از انکارهای مکرر مسوولان در این زمینه، سرانجام وزیر بهداشت، از افزایش قیمت‌ها آن‌هم به طور مختصر خبر داد. افزایشی که گفته می‌شود تحت تاثیر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و افزایش میزان قیمت ارز بوده است. به هر روی همه این افزایش را پذیرفته‌اند و تنها بر سر مختصر یا کلان بودن آن، اختلاف نظر دارند.
مرضیه وحیددستجردی، از نخستین روزهایی که بر مسند وزارت بهداشت تکیه زد، شعار کاهش هزینه‌های درمانی را سر داد. به این ترتیب هر کجا که فرصت می‌یافت از اولویت‌های وزارت بهداشت سخن می‌گفت و سیاست‌هایی که قرار بود هزینه دارو و درمان را کاهشی اساسی دهد.
اما همچون همیشه نه اولویت‌های وزارت بهداشت محقق شد و نه سیاست‌های وزیر به سرانجام رسید. چرا که قرار بود تا پایان برنامه چهارم، مردم تنها ۳۰ درصد از هزینه‌های درمان را پرداخت کنند، اما اکنون این میزان به ۶۰ درصد و حتی بیشتر رسیده است.
وزیر بهداشت دولت دهم، که پس از طرح هدفمندی یارانه‌ها، به وضوح شاهد افزایش قیمت دارو و خدمات پزشکی بود، وعده داد که دولت بخشی از یارانه‌ها را به این امر اختصاص خواهد داد تا از افزایش قیمت دارو جلوگیری کند؛ اما این وعده نیز عملی نشد، و روز به روز، بار اضافی هزینه‌ها بیشتر، به بیماران تحمیل شد.
اما طرح هدفمندی و آزادسازی قیمت‌ها، تنها دلیل گرانی دارو نبود، بلکه دست‌های معروف به «دست‌های پشت‌پرده» نیز سر از صنعت دارو درآورند، تا پیش چشم تمام مسؤولان، تولید داروی کشور را زمین زنند. این‌گونه شرکت‌های خارجی با واسطه‌هایی که در داخل داشتند، اقدام به واردات دارو کردند. وزارت بهداشت نیز در کمال ناباوری این مجوز را، به کشورهایی همچون آرژانتین و … داد؛ با اینکه خود به خوبی می‌دانست زمین خوردن صنعت تولید دارو، باز هم افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها را به همراه خواهد داشت.
با این حال، سیاست‌های بیگانگان و شرکت‌های خارجی هم تمام ماجرا نبود. این‌بار پای منافع اقتصادی گروهی خاص در میان بود که نه اجازه می‌داد انحصار دارویی کشور شکسته شود و نه قیمت داروها کاهش یابد. بار دیگر وزارت بهداشت دست به کار شد و دم از سیاست‌هایی زد که نوید کاهش قیمت دارو، اشتغال بیشتر نیروی انسانی و افزایش صادرات داروهای ایرانی را می‌داد؛ اما هیچ کدام از این نویدها نیز تاکنون محقق نشده‌اند.
معمولاً در چنین موقعیت‌هایی مسؤولان مربوطه در وزارت بهداشت، دست پیش می‌گیرند و آمارهایی ارائه می‌دهند تا زبان معترضان کوتاه شود. از این رو معاون وزیر بهداشت در یک مراسم افتتاح، اعلام کرد که قیمت دارو در ایران نسبت به سایر کشورها پایین‌تر است و از نظر سرانه مصرف هم در رده پایین‌تری قرار دارد. وی همچنین روز گذشته اعلام کرد که در سال جاری قیمت ۱۰۰ قلم دارو و مکمل ارزان شده است و برنامه خاصی نیز برای افزایش قیمت دارو در نیمه دوم سال وجود ندارد.
با این حال آن‌ها که سر و کارشان با نسخه و دارو است، نه تنها ارزان شدن دارو را احساس نکرده‌اند، بلکه همه خبر از افزایش شدید و قیمت‌های بی‌سابقه می‌دهند.
این روزها جان مردم در گرو، نرخ نجومی ارز قرار گرفته است و هنوز هیچ تمهیدی برای خارج شدن از این موقعیت اندیشیده نشده است. به گفته کارشناسان این سخن مسؤولان وزارت بهداشت که گرانی دارو، به علت گرانی ارز است و گریزی از آن نیست، با اهداف و وعده‌هایی که وزیر دولت دهم داده بود در مغایرتی آشکار قرار دارد؛ چرا که دارو با سلامت عمومی مردم مرتبط است و نمی‌توان به هیچ قیمتی از آن چشم پوشید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر