به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۰ شهریور ۲۹, سه‌شنبه

اتهام‌زنی متقابل ایران و آمریکا در نشست عمومی آژانس

مردمک
ایران و آمریکا در نشست عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز دوشنبه، ۲۸ شهریور (۱۹ سپتامبر) اتهام‌هایی را علیه یکدیگر مطرح کردند. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نشست عمومی آژانس بین‌المللی اتمی که در وین برپاست، از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست که از ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، اعلام برائت کند و به پرونده هسته‌ای ایران خاتمه دهد. فریدون عباسی «چند کشور و سرویس‌های امنیتی ـ تروریستی» را به تمرکز روی حذف......................


ایران و آمریکا در نشست عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز دوشنبه، ۲۸ شهریور (۱۹ سپتامبر) اتهام‌هایی را علیه یکدیگر مطرح کردند.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نشست عمومی آژانس بین‌المللی اتمی که در وین برپاست، از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست که از ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، اعلام برائت کند و به پرونده هسته‌ای ایران خاتمه دهد.
فریدون عباسی «چند کشور و سرویس‌های امنیتی ـ تروریستی» را به تمرکز روی حذف فیزیکی متخصصان ایرانی متهم کرد.
آقای عباسی البته از هیچ کشوری نام نبرد، اما ایران بارها آمریکا و اسرائیل را به کارشکنی در برنامه هسته‌ای ایران متهم کرده است.
او از جمله به کشته شدن مسعود علی‌محمدی، مجید شهریاری و داریوش رضایی‌نژاد اشاره کرد و آنها را از انديشمندان و متخصصان برجسته کشور معرفی کرد.
رئیس سازمان انرژی اتمی درحال از داریوش رضایی‌نژاد به‌عنوان متخصص برجسته یاد کرده است که به‌دنبال ترور این فرد، ایران اعلام کرد که فرد کشته شده، هسته‌ای نبوده و ردپای خارجی‌ها نیز در این ترور دیده نمی‌شود.
به گفته آقای عباسی، تعداد دیگری نیز در فهرست ترورهای آتی این کشورها قرار گرفته‌اند که نام و مشخصات آن‌ها در فهرست تحریم اعلام شده توسط شورای امنیت و اتحادیه اروپا و یا اطلاعاتی که سرویس‌های جاسوسی در اختیار آژانس قرار داده‌اند، ذکر شده ‌است.
بر این اساس او از آژانس بین‌المللی خواست که «از همکاری و بسترسازی در این اقدامات» اعلام برائت کند.
در مقابل استیون چو، وزیر انرژی آمریکا که در این نشست حاضر شده بود، ایران را متهم کرد همچنان در قبال نقض تعهدات عدم تکثیر سلاح‌های هسته‌ای، از اهرم «انکار، فریب و طفره‌روی» استفاده می‌کند.
آقای چو که در افتتاحیه نشست عمومی آژانس صحبت‌ می‌کرد، تهران را به «رفتار تحریک کننده» متهم کرد و به ایران هشدار داد در صورتی که همچنان به خواست جامعه بین‌الملل برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای‌اش بی‌اعتنایی کند، با انزوای بیشتری روبه‌رو خواهد شد.
او به توسعه و انتقال دستگاه‌های غنی‌سازی به زیرزمین اشاره کرد و آن را رفتار تحریک‌آمیز قابل ملاحظه‌ای دانست که ایران را به ظرفیت تولید اورانیوم مخصوص جنگ‌افزار اتمی نزدیکتر می‌کند.
ایران اخیراً سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم خود را مکانی زیرزمینی در نزدیکی قم منتقل کرد تا ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود را سه برابر کند.
قدرت‌های غربی ایران را متهم می‌کنند که تحت لوای فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز به‌طور پنهانی درصدد دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای است.
ایران این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید که در برنامه‌های هسته‌ای‌اش، صرفاً اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.
ایران آژانس را به آپارتاید علمی متهم کرد
رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنان خود آژانس را به «آپارتاید علمی» متهم کرد.
آقای عباسی گفت که اخیراً به بهانه محدودیت­های ایجاد شده توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد، آژانس از شرکت متخصصان ایرانی، در کارگاه­های آموزشی ایمنی هسته­ای، جلوگیری می­کند.
او این اقدام «غیرحرفه‌ای» را موجب به خطر افتادن سلامتی تمام ملت‌ها ارزیابی کرد، چرا که به‌زعم او، «آپارتاید علمی و اعمال محدودیت‌» برای کشورها در بالا بردن استانداردهای ایمنی تاسیسات هسته­ای خود، زمینه­ساز بروز حوادث ناشی از عدم رعایت کامل موارد ایمنی هسته­ای و آسیب دیدن جامعه بشری خواهد شد.
«آژانس هویت مستقل خود را نشان دهد»
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین با اشاره به «‌همکاری خوب و دادن اجازه به بازرسی و نظارت فراتر از قرادادهای پادمانی کشورها»، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به «عدم بی‌طرفی» متهم کرد.
آقای عباسی از آژانس پرسید که چرا از فعالیت‌های پنهانی احتمالی برخی کشورهای غربی و یا استقرار چند صد کلاهک هسته‌‌ای در خاک اروپا و برخی کشورهای اشغال شده چیزی نمی‌گوید.
فریدون عباسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که خطر کشورهایی که سلاح‌های هسته‌ای دارند، دغدغه‌ای جدی برای صلح و امنیت جهانی است.
او به کشورهایی که مایل به مذاکره با ایران هستند، توصیه کرد که به عملکرد چند دهه گذشته آژانس توجه کنند.
به گفته آقای عباسی، ساختار سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در آژانس، به ویژه شورای حکام، نیاز به اصلاح جدی دارد. ترکیب اعضای شورای حکام، تعداد اعضا و دامنه اختیارات آن، باید تغییر یابد. زیرا اساسنامه‌ای که در شرایط جنگ سرد تدوین شده، با شرایط فعلی سازگار نیست.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که این یک «موضوع محوری» در مذاکرات ایران با طرف‌های غربی خواهد بود.
او محور دیگر گفت‌وگو را پیدا کردن راهکار مناسب، برای بهره­مندی بدون تبعیض همه کشورها از انرژی هسته­ای برای رفاه جوامع و اطمینان داشتن از عدم وجود مواد هسته­ای و تجهیزات اظهار نشده در کشورهای دارنده سلاح­های هسته­ای اعلام کرد.
به تازگی یوکیا آمانو، گزارشی را از برنامه هسته‌ای ایران ارائه کرده است که در آن از فعالیت‌های پنهانی ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای سخن گفته بود. ایران اما همچون دفعات قبل این گزارش را بی‌اساس خواند و  آن را رد کرد.
جمعه، ۲۵ شهریورماه دولت برزیل نیز اعلام کرد نسبت به اینکه مقاصد برنامه‌های هسته‌ای ایران «کاملا صلح‌آمیز» باشد، تردید دارد.
این در حالی است که دولت پیشین برزیل، با وجود نگرانی‌های بین‌المللی از دست‌یابی ایران به سلاح‌هسته‌ای، قویا از ایران حمایت می‌کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر