به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۰ تیر ۱۰, جمعه

ماهیت حوادث سوریه متفاوت است

مردمک
رهبر جمهوری اسلامی اعتراض‌های مردم برخی از کشورهای خاورمیانه علیه دولت‌های خود را «حرکت ضدصهیونیستی و ضدآمریکایی» و «بیداری اسلامی» توصیف کرد و از سوریه به عنوان کشوری نام برد که به گفته او در «خط مقدم قرار دارد و ماهیت حوادث آن با دیگر کشورهای منطقه متفاوت است». آیت‌الله خامنه‌ای که روز پنج‌شنبه نهم تیر به مناسبت عید مبعث سخنرانی می‌کرد، اسرائیل.................

رهبر جمهوری اسلامی اعتراض‌های مردم برخی از کشورهای خاورمیانه علیه دولت‌های خود را «حرکت ضدصهیونیستی و ضدآمریکایی» و «بیداری اسلامی» توصیف کرد و از سوریه به عنوان کشوری نام برد که به گفته او در «خط مقدم قرار دارد و ماهیت حوادث آن با دیگر کشورهای منطقه متفاوت است».
آیت‌الله خامنه‌ای که روز پنج‌شنبه نهم تیر به مناسبت عید مبعث سخنرانی می‌کرد، اسرائیل و آمریکا را «به دست داشتن آشکار» در حوادث سوریه متهم کرد و گفت: منطق و معیار ما ملت ایران» این است که هرجا به نفع آمریکا و صهیونیسم شعار داده شود حرکت، انحرافی است.
رهبر جمهوری اسلامی در شرایطی از متفاوت بودن ماهیت حوادث سوریه سخن گفته که دولت آمریکا، ایران و سوریه را «در صدر دولت‌های حامی تروریسم» معرفی کرده است.
دولت آمریکا همچنین در اقدامی جداگانه نیروی انتظامی ایران، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی و احمد رضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی را به اتهام کمک به سوریه در سرکوب معترضان این کشور تحریم کرد.
وزارت خزانه‌داری و وزارت امور خارجه آمریکا روز ۲۹ ژوئن (هشتم تیر) با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند که براساس اسناد و مدارک کاخ سفید احمدرضا رادان در سفر ماه آوریل به دمشق، درباره سرکوب معترضان سوری به مقام‌های امنیتی دولت بشار اسد «کمک تخصصی» ارائه کرد.
دولت آمریکا پیش از این نیز ایران را به ارائه کمک به دولت سوریه برای سرکوب معترضان سوری متهم کرده بود اما این نخستین بار است که به‌طور مشخص از مقام‌های ایرانی و تاریخ سفر آن‌ها به دمشق نام می‌برد.
بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه که با چالش اعتراض‌های مردم کشورش روبه‌رو است از متحدان اصلی جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه به‌شمار می‌رود و اتهام دریافت کمک از ایران را رد کرده است.
واکنش ایران
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نقش ایران در کمک به سرکوب معترضان سوری را تکذیب کرده است.
آقای مهمان‌پرست آمریکا و متحدان آن را متهم کرده که با بهره‌برداری از اعتراض‌های مردم سوریه تلاش می‌کنند ائتلاف میان تهران و دمشق علیه اسرائیل را از بین ببرند.
این مقام دولت ایران اعتراض‌های مردمی در سوریه را به «مخالفت» آن‌ها با اسرائیل نسبت داد و غرب را به برنامه‌ریزی برای جایگزینی فردی به جای بشار اسد متهم کرد، فردی که به گفته او با اسرائیل دشمنی کم‌تری داشته باشد.
گروه‌های حقوق بشر می‌گویند که نیروهای امنیتی و نظامی و افراد مسلح وفادار به حکومت اسد از زمان تظاهرات مردمی ماه مارس در سوریه بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ غیرنظامی را کشته‌اند.
مقام‌های امنیتی سوریه نیز می‌گویند که بیش از ۲۵۰ سرباز و نیروی پلیس در ناآرامی‌های اخیر این کشور کشته شده‌اند.
تحلیلگران گفته‌اند که سوریه که با اسرائیل، لبنان، عراق، ترکیه و اردن هم‌مرز است به خاطر اتحاد با ایران و ادامه حضور خود در لبنان، نفوذ گسترده‌ای در منطقه دارد.
تحلیلگران به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که ایران که خود پایگاه اسلام شیعه در منطقه است نگران نفوذ گسترده‌تر سنی‌ها در منطقه است.
علی فاضلی، تحلیلگر سیاسی، گفته است: دولتمردان ایران تلاش می‌کنند متحدانی برای خود ایجاد کنند تا از گسترش قدرت سنی‌ها در منطقه جلوگیری کنند.
عربستان سعودی، کشوری که از آن به عنوان وزنه سنگینی در منطقه نام برده می‌شود و آمریکا، که ناوگان پنج نیروی دریایی آن در بحرین مستقر است، از نفوذ رو به افزایش ایران در منطقه پس از حمله آمریکا به عراق می‌ترسند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر