به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۰ تیر ۳۱, جمعه

ما گام خود را برداشته‌ایم

موج سبز
رئیس جمهوری ایران پیشنهاد روسیه در مورد راه حل گام به گام برای حل مساله اتمی جمهوری اسلامی را رد کرده است. روز پنجشنبه، ۳۰ تیر (۲۱ ژوئیه)، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، در واکنش به پیشنهاد اخیر......................

رئیس جمهوری ایران پیشنهاد روسیه در مورد راه حل گام به گام برای حل مساله اتمی جمهوری اسلامی را رد کرده است.
روز پنجشنبه، ۳۰ تیر (۲۱ ژوئیه)، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، در واکنش به پیشنهاد اخیر روسیه برای حل بحران اتمی ایران گفت: “آنها پیشنهاد همکاری گام به گام ایران در زمینه موضوع هسته ای را مطرح کردند؛ بسیار خوب، ما گام خود را برداشته ایم و با آژانس همکاری کرده ایم.”
آقای احمدی نژاد که در مراسمی در کرمان سخن می گفت، افزود: “حالا شما گام خود را بردارید بیایید با هم یک برنامه تنظیم کنیم، یک گام شما برداری، یک گام هم ما.”
چهارشنبه هفته گذشته، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، طرحی را شامل “رویکرد گام به گام” نسبت به پرونده اتمی ایران مطرح کرد که براساس آن، ایران در ازای برداشتن هر گام در راستای برآوردن خواست جامعه جهانی در مورد برنامه اتمی خود از کاهشی متناسب در تحریم های وضع شده بین المللی برخوردار می شود.
کشورهای غربی نسبت به فعالیت اتمی ایران ابراز نگرانی کرده و گفته اند که ممکن است جمهوری اسلامی در صدد دستیابی به تسلیحاتی اتمی در پوشش برنامه های صلح آمیز هسته ای باشد و خواستار تعلیق بخشی از این فعالیت ها، به خصوص در زمینه غنی سازی اورانیوم شده اند.
آقای احمدی نژاد بار دیگر این اتهام را رد کرد که جمهوری اسلامی در صدد ساخت تسلیحات اتمی است و گفت: “ما گفته ایم بمب نمی خواهیم، این را هم گفته ایم که اگر بخواهیم، از کسی واهمه نداریم که آن را اعلام کنیم.”
رئیس جمهوری ایران در سخنان خود در روز پنجشنبه، این نظر را رد کرد که جمهوری اسلامی تهدیدی را متوجه کشورهای منطقه و اروپا می کند و اظهار داشت: “اینکه گفته می شود ایران می خواهد با موشک هایش، روسیه یا اروپا را بزند، دروغ است؛ ما نیازی به این کار نداریم و با روسیه و دیگران دوست هستیم.”
برخی منابع غربی با اشاره به گزارش های مربوط به آزمایش موشک های ساخت ایران که به گفته منابع نظامی آن کشور، اسرائیل و پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه را در تیررس خود دارند، نسبت به احتمال استفاده از این تسلیحات علیه کشورهای اروپایی هم هشدار داده اند.
کلینتون و لاوروف
کلینتون گفته طرح پیشنهادی لاوروف ممکن است بتواند زمینه ادامه مذاکره با ایران را فراهم سازد
این منابع گفته اند که در صورتیکه ایران به تسلیحات اتمی دست یابد، ممکن است در صدد برآید موشک های خود را به کلاهک اتمی مجهز کند.
آقای احمدی نژاد در واکنش به اینگونه اظهارنظر ها گفت “برخی می گویند ایران می خواهد کشورهای عربی را مورد حمله قرار دهد، اما کجای تاریخ نشان داده است که ملت ایران تجاوزگر باشد؟” و افزود: “معلوم است که این حرف ها دروغ است.”
رئیس جمهوری ایران از پیشرفت های صنعتی و فنی و همچنین فرهنگ مذهبی ایران به عنوان ابزار اصلی پیروزی جمهوری اسلامی در صحنه جهانی نام برد و اعمال تحریم های بین المللی برای وادار کردن این کشور به توقف برنامه های اتمی را مورد انتقاد قرار داد.
وی گفت: “غربی ها ما را تحریم می کنند و قطعات هواپیما و کارخانجات به ما نمی دهند به بهانه اینکه می خواهند طبق آنچه که ادعا می کنند، ایران را از ساختن بمب اتمی منع کننند، ولی این قطعات و تحریم ها چه ربطی به بمب اتم دارد؟”

پیشهاد گام به گام

وزیر خارجه روسیه پیشنهاد رویکرد گام به گام نسبت به برنامه اتمی ایران را پس از ملاقات با باراک اوباما، رئیس جمهوری، و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا مطرح کرد و هدف از این طرح را احیای مذاکرات هسته ای جامعه جهانی با ایران اعلام داشت.
وی گفت روسیه معتقد است از طریق این مذاکرات می توان نگرانی موجود درباره اهداف واقعی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را رفع کرد.
روسیه عضو گروه ۱+۵ متشکل از کشورهای عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان است که رهبری تلاش های بین المللی برای حل مساله برنامه اتمی ایران را برعهده گرفته و در چند دور مذاکره با ایران شرکت داشته اند.
آخرین دور مذاکرات دو طرف در ماه ژانویه سال جاری در استانبول برگزار شد اما به نتیجه ای نرسید.
غنی سازی نطنز
ایران خواست آژانس انرژی اتمی و شورای امنیت برای تعلیق غنی سازی را رد کرده است
آقای لاوروف گفته است که پیشنهاد روسیه حاوی “یک روند مرحله بندی شده” است که طی آن، ایران خواست آژانس بین المللی انرژی اتمی را برآورده می کند و از پاداش های متناسب برخوردار می شود.
وزیر خارجه روسیه در توصیف طرح مورد نظر خود گفته است: “در واکنش به هر گام مشخص ایران، گامی متقابل برداشته خواهد شد که شامل تعلیق برخی تحریم های بین المللی و کاهش دامنه برخی تحریم های دیگر خواهد بود.”
مقامات ایالات متحده نسبت به این پیشنهاد روسیه واکنش قطعی نشان نداده اند اما وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که دولت او به سیاست اعمال فشار همراه با حمایت از گفتگو با ایران متعهد است و افزوده که پیشنها روسیه را نیز در همین چارچوب بررسی خواهد کرد.
خانم کلینتون اظهار داشته که طرح پیشنهادی می تواند زمینه مساعدتری را برای بازگرداندن ایران به پای میز مذاکره و گفتگو پیرامون برنامه های اتمی آن کشور فراهم آورد.
ایران همواره از مذاکره در مورد برنامه های اتمی خود استقبال کرده اما گفته است که موضوع چنین مذاکراتی نمی تواند به پرونده هسته ای ایران محدود شود بلکه باید موضوعات گسترده تری را نیز در بر بگیرد.
مقامات جمهوری اسلامی در همین راستا خواستار طرح “بسته پیشنهادی” خود در چنین مذاکراتی شده اند و گفته اند که این بسته پیشنهادی موضوعات متنوعی از جمله خلع سلاح اتمی و مشارکت دولت ایران در مدیریت حل بحران های عمده جهانی را شامل می شود.
در خبری دیگر در مورد برنامه های اتمی ایران، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران نسبت به گزارش خبرگزاری رویترز در مورد نصب نسل جدید سانتریفوژهای در تاسیسات غنی سازی اورانیوم ایران واکنش نشان داده است.
آقای مهمانپرست گفته است که تمامی فعالیت های هسته ای ایران با آگاهی آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت می گیرد و افزوده است که استفاده از نسل جدید سانتریفوژها باعث بهبود کیفیت و افزایش سرعت در زمینه غنی سازی اورانیوم می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر