به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۰ آذر ۲۷, یکشنبه

اجماع اصلاح طلبان برای شرکت نکردن در انتخابات

 امروز
اردشیر امیر ارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید و از مشاوران نزدیک میرحسین موسوی می‌گوید از آنجا که شرایط اصلا‌ح‌طلبان برای شرکت در انتخابات محقق نشده، اصلاح‌طلبان نیز به یک «اجتماع عمومی» رسیده‌اند که در انتخابات شرکت نکنند. او در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «رسا» در واکنش به اعلام موضع شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای عدم ارائه لیست در انتخابات مجلس نهم، به فضای بسته کنونی اشاره کرد و گفت: همه افرادی...................


اردشیر امیر ارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید و از مشاوران نزدیک میرحسین موسوی می‌گوید از آنجا که شرایط اصلا‌ح‌طلبان برای شرکت در انتخابات محقق نشده، اصلاح‌طلبان نیز به یک «اجتماع عمومی» رسیده‌اند که در انتخابات شرکت نکنند.
او در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «رسا» در واکنش به اعلام موضع شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای عدم ارائه لیست در انتخابات مجلس نهم، به فضای بسته کنونی اشاره کرد و گفت: همه افرادی که می‌خواهند انتخابات معنا داشته باشد، دلسرد شده‌اند و معتقد هستند انتخابات فایده‌ای ندارد.
در همین حال سیروس سازدار نماینده مردم مرند و جلفا و عضو فراکسیون خط امام در مجلس، گفته است که اصلاح‌طلبان برای حضور همه جانبه در انتخابات مجلس نهم «تضمین انتخاباتی» می‌خواهند.
او در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا تاکید کرده که اصلاح‌طلبان باید احساس امنیت از صندوق‌ها کنند و احساس نگرانی نداشته باشند.
به گفته آقای سازدار، وقتی تضمینی نیست که افراد به هر که دوست دارند رأی دهند و بعد برایشان مشکل ایجاد نشود، چرا باید برای طرفداران تفکر اصلاح‌طلبی مشکل ایجاد کنیم؟
پیشتر علی محمد غریبانی، رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی اصلاحات اعلام کرده بود که اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده مجلس شرکت نخواهند کرد.
او گفته بود که فضای حاکم بر کشور به گونه‌ای است که هر روز عرصه برای فعالیت احزاب و رسانه‌ها تنگ‌تر می‌شود و با توجه به چنین فضایی «شورای هماهنگی اصلاحات نیز تصمیم گرفته که لیست انتخاباتی ارائه ندهد و از هیچ کس نیز حمایت نمی‌کند».
«لغو پیش‌همایش هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان و مساعد نشدن شرایط برای برگزاری هم‌اندیشی سراسری اصلاح‌طلبان» از جمله مواردی است که رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی اصلاحات به‌عنوان نشانه‌های مناسب نبودن فضا برای حضور در انتخابات ذکر کرده است.
به گفته علی محمد غریبانی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات می‌خواست یک فضای مناسب انتخاباتی در کشور به‌وجود بیاید و مشارکت جدی و حضور فعال داشته باشد، اما پس از ماه‌ها انتظار برای باز شدن فضای انتخاباتی به صراحت اعلام شد که حتی توبه اصلاح‌طلبان نیز پذیرفته نخواهد بود.
انتخابات مجلس نهم، نخستین انتخاباتی است که پس از انتخابات اعتراض‌برانگیز ریاست جمهوری در خرداد ۸۸ برگزار می‌شود و از این نظر، هم برای اصول‌گرایان درون حاکمیت و هم برای اصلاح‌طلبانی که به خصوص در دو سال اخیر و با بالا گرفتن اعتراض‌ها با محدودیت‌های گسترده‌ای روبه‌رو شده‌اند، اهمیت دارد.
آقای امیرارجمند در ادامه گفت‌وگوی خود با تلویزیون «رسا»، به درخواست‌های مکرر چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلب از جمله محمد خاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای بازگشت به فضای مناسب انتخاباتی و برگزاری انتخابات آزاد اشاره کرد و گفت: متاسفانه این اتفاق رخ نداد و مقامات بر «لجاجت» خود ادامه دادند.
این حقوقدان است و رئیس سابق مرکز و کرسی «حقوق بشر، صلح و دمکراسی یونسکو» که در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ او ریاست کمیته حقوقی ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی را بر عهده داشت و از مشاوران نزدیک آقای موسوی بوده است.

او تاکید کرد: همانطور که از بیانیه اصلاح‌طلبان هم برمی‌آید، آنها تمایل داشتند که مقامات کشور موضع دیگری را اتخاذ کنند، اما حتما شرایط را خیلی وخیم نامساعد ارزیابی کردند که چنین تصمیمی گرفته‌اند.
محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، پیش از این گفته بود که آزادی زندانیان سیاسی، بازشدن فضای امنیتی و برگزاری انتخابات آزادانه، از شروطی است که او، مهدی کروبی و میرحسین موسوی برای شرکت در انتخابات آینده برسر آن‌ها «قرار» گذاشته بودند.
سه ماه پیش نیز میرحسین موسوی در دیدار با خانواده‌اش تاکید کرد که با تداوم وضع فعلی، نمی‌توان امیدی به انتخابات و شرکت در آن داشت.
در همین حال اواخر مهرماه عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات گفته بود که اصلاح‌طلبان، «هیزم گرم‌کننده» انتخابات نخواهند شد. او تاکید کرده بود که جریان اصولگرایان به هیچ نحو علاقه‌مند به حضور اصلاح‌طلبان در رقابت‌های انتخاباتی نیست.
از سوی دیگر، ۱۴۳ فعال سیاسی و مدنی نیز اواخر مهرماه، در نامه‌ای به محمد خاتمی، با یادآوری شرایط او برای شرکت در انتخابات، نوشتند که با رویکرد فعلی مقامات جمهوری اسلامی و درصورت ادامه وضع موجود، «کمترین چشم‌انداز روشنی برای صیانت از آرای مردم و برگزاری انتخابات آزاد، سالم و منصفانه وجود نخواهد داشت».
حبیب‌الله پیمان، مصطفی تاج‌زاده، علیرضا تاجیک، محمد توسلی، حمیدرضا جلایی‌پور، تقی رحمانی، اعظم طالقانی، عبدالله رمضان‌زاده، فیاض زاهد، عبدالفتاح سلطانی، سعید شیرکوند، احمد شیرزاد، احمد صدر حاج سید جوادی، کیوان صمیمی و فیض‌الله عرب‌سرخی از جمله امضاکنندگان این نامه بودند.
این فعالان سیاسی و مدنی در نامه خود، فضای سیاسی ایران را همچنان «امنیتی» ارزیابی کرده‌ بودند.

«تصمیم دیگران با اقبال روبه‌رو نمی‌شود»
اردشیر امیرارجمند، در بخش دیگری ار گفت‌وگوی خود با شبکه تلویزیونی «رسا»، درباره مشارکت برخی شخصیت‌های و تشکل‌های نزدیک به اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس نهم به صورت منفرد، گفت: امروز در بدنه اصلی جریان اصلاح‌طلبی اجماع وجود دارد و کسی نمی‌تواند ادعا کند که در این مورد شرکت در انتخابات تردیدی وجود دارد، بنابراین اگر افرادی نام خود را اصلاح‌طلب می‌گذارند و تصمیم دیگری متفاوت با تصمیم جمعی دارند، خودشان باید پاسخگو باشند.
او افزود: «من فکر نمی‌کنم اقبالی در مورد تصمیم آنها از سوی جامعه انجام بگیرد».
آقای امیرارجمند، تصمیم شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را یک تصمیم «معنادار» خواند و تاکید کرد که در مورد این تصمیم فکر و تامل زیادی شده است.
او گفت: اصلاح‌طلبان ترسی از شرکت در یک رقابت آزاد ندارند و در واقع نگرانی آنها از تبدیل شدن انتخابات به یک جسد بی‌روح و معنا است که وسیله‌ای برای توجیه اقتدارگرایی و استفاده ابزاری شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر