به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۱ شهریور ۷, سه‌شنبه

دستور پنهانی دولت برای سانسور رسانه‌ها در زمان اجلاس غیرمتعهدها + سند

 کلمه

آنچه در زیر می‌بینید، نامه‌ای است که با امضای پدرام پاک آیین، مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد، برای رسانه‌های مکتوب و اینترنتی کشور ارسال شده و لحن و محتوای آن به خوبی حجم سانسور حاکم بر مطبوعات و سایت‌های رسمی را نشان می‌دهد. در این سند که اولین بار در اینجا منتشر شده، واضح است که سانسور دولتی از اینکه رسانه‌ها چه ننویسند فراتر رفته و به اینکه رسانه‌ها چه بنویسند و چگونه منویات...........................



آنچه در زیر می‌بینید، نامه‌ای است که با امضای پدرام پاک آیین، مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد، برای رسانه‌های مکتوب و اینترنتی کشور ارسال شده و لحن و محتوای آن به خوبی حجم سانسور حاکم بر مطبوعات و سایت‌های رسمی را نشان می‌دهد. در این سند که اولین بار در اینجا منتشر شده، واضح است که سانسور دولتی از اینکه رسانه‌ها چه ننویسند فراتر رفته و به اینکه رسانه‌ها چه بنویسند و چگونه منویات و اهداف حکومت را تبلیغ و ترویج کنند، گسترش یافته است.
جالب است که بر اساس این سند، رسانه‌ها حق ندارند اخبار حوادث منفی را منعکس کنند، تا مبادا به تضعیف اجلاس و ایجاد حواشی منفی پیرامون آن منجر شود؛ رویه‌ای که عینا از سوی صدا و سیما در ماجرای زلزله آذربایجان شرقی به کار گرفته شد و اکنون دولت آن را به همه رسانه‌ها تسری داده است.
به گزارش کلمه، بر اساس این سند، رسانه‌ها حق ندارند چیزی درباره فقدان آزادی و یا تضییع حقوق بشر در ایران بنویسند و همچنین از انتشار مطالب مثبت یا حتی منفی درباره کسانی که به ادعای دولت «طی سالهای گذشته با طرح ادعای واهی به تلاش برای ایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه و اقدام علیه امنیت عمومی کشور مبادرت ورزیده‌اند» منع شده‌اند.
ممنوعیت انتشار اخبار مربوط به اختلاف مسئولان، انعکاس اظهارات منفی درباره اجلاس و نحوه برگزاری و شرکت‌کنندگان آن و همچنین انتشار هرگونه اظهارنظر یا گزارشی که موجب نگرانی درباره امنیت تهران شود، از قبیل پیش بینی یا هشدار درباره زلزله، نشست زمین در معابر، قطع برق، اخبار قتل و ضرب و جرح و سرقت و … نیز از دیگر محورهای این دستورالعمل سانسور رسانه‌ای است.
جالب اینجاست که همزمان با ارسال این فرمان سانسور که تاریخ پنجم شهریورماه ۱۳۹۱ را در بالای خود دارد، حادثه نشست زمین در میدان منیریه تهران اتفاق افتاده که به مسدود شدن موقت خیابان ولیعصر منجر شده ولی برخلاف حوادث مشابه چند ماه در همان منطقه، اخبار مربوط به آن بسیار محدود و کوتاه در رسانه‌ها منعکس می‌شود.
انتشار اظهارات منفی و تخریبی صورت گرفته در درون اجلاس نیز از دیگر موارد ممنوع است و مشخصا در نامه دولت به اظهارات شیطنت آمیز احتمالی پیرامون مسائلی همچون مصر، بحرین و سوریه اشاره شده است. مشخص نیست مسئولان دولتی نگران چه اظهارنظری از سوی میهمانان در این زمینه ها هستند که پیشاپیش رسانه ها را از انتشار آنها منع کرده اند.


‌‌

اخبار دیگر از اجلاس غیر متعهدها
همزمان با ارسال این نامه برای رسانه‌ها، هفته نامه «صبح صادق» متعلق به سپاه پاسداران هم از صرف هزینه‌های میلیاردی برای اجلاس غیرمتعهدها در تهران دفاع کرد و نوشت: کسب وجاهت بین‌المللی نیازمند صرف هزینه‌هایی است که از آن گریزی نیست. این رسانه وابسته به سپاه، این هزینه‌ها را طبیعی خواند و انتقاد مردم از اینگونه ولخرجی‌های بی‌فایده را «کار ضد انقلاب» خواند.
نشریه ارگان سپاه همچنین از دعت سبزها از هزاران میهمان اجلاس عدم تعهد برای دیدار با زندانیان سیاسی هم انتقاد کرد و در این باره نوشت: کسی نمی‌تواند در مسائل داخلی جمهوری اسلامی دخالت کند.
در همین حال، امروز گزارش شد که دومین روز نشست کارشناسی هیات های شرکت کننده در اجلاس عدم تعهد برگزار نشده و به جای آن، میهمانان به تهران گردی پرداخته اند! مسئولان ادعا کرده اند که آنها در روز اول مذاکرات خود را به پایان رسانده اند و امروز دیگر موضوعی برای گفت و گو نداشته اند.
از دیگر اخبار امروز درباره اجلاس مذکور، اعلام انصراف امیر قطر از سفر به تهران و حضور در اجلاس غیرمتعهدها است. شیخ صباح خالد احمد الصباح، وزیر خارجه کویت، این موضوع را پس از ورود به تهران اعلام کرد و این تغییر موضع را به دلایل شخصی نسبت داد. این در حالی است که پیش از این اعلام شده بود امیر قطر در اجلاس تهران شرکت خواهد کرد.
هنوز مشخص نیست چند نفر از سران کشورها در پایان هفته جاری در اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد حضور یابند و به نظر می رسد بسیاری از کشورها حداکثر در سطح وزیر امور خارجه در این اجلاس شرکت کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر