به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۱ مرداد ۲۸, شنبه

ابراز نگرانی از «وجود اورانیوم» در ریزگردها

مردمک

خبرگزاری فارس در گزارشی با اشاره به اعتراض و ابراز نگرانی دو نماینده مجلس نسبت به خطرات وجود اورانیوم در ریزگردهای عربی، سازمان محیط زیست را به بی‌توجهی و انکار آلودگی‌های زیست محیطی متهم کرد. در این گزارش که روز چهارشنبه، ۲۵ مرداد منتشر شده است به اعتراضات چند روز پیش عیسی دارایی، نماینده اندیمشک و شکرخدا موسوی، نماینده اهواز در مجلس به رئیس...............



خبرگزاری فارس در گزارشی با اشاره به اعتراض و ابراز نگرانی دو نماینده مجلس نسبت به خطرات وجود اورانیوم در ریزگردهای عربی، سازمان محیط زیست را به بی‌توجهی و انکار آلودگی‌های زیست محیطی متهم کرد.
در این گزارش که امروز چهارشنبه، ۲۵ مرداد منتشر شده است به اعتراضات چند روز پیش عیسی دارایی، نماینده اندیمشک و شکرخدا موسوی، نماینده اهواز در مجلس به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره شده که برای پاسخ به سوال احتمال وجود اورانیوم در ریزگردها به پارلمان فراخوانده شده بود.
عیسی دارایی، نماینده اندیمشک با انتقاد از سازمان محیط زیست گفت که وجود اورانیوم ضعیف شده در عراق تبعات خطرناکی برای مردمی که در معرض ریزگردها قرار دارند خواهد داشت.
شکرخدا موسوی، نماینده اهواز در مجلس هم از تولد چند کودک دارای معلولیت بر اثر آلودگی‌های گرد و خاک و اورانیوم ضعیف شده موجود در عراق در خوزستان خبر داد.
آقای موسوی که پیش از این فرمانده سپاه خوزستان بود تاکید کرد که باید رئیس جمهوری، وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست در این ارتباط کمیته بحران تشکیل دهند و با حضور  چند نماینده مجلس از مناطق بحرانی جلسات دایمی برای حل مشکل تشکیل شود.
توضیحات رئیس سازمان محیط زیست در مجلس نمایندگان سوال کننده را قانع نکرد و چند روز بعد هم علی‌محمد شاعری، معاون این سازمان گفت آزمایشات این سازمان وجود اورانیوم ضعیف شده در ذرات گرد و غبار را تایید نمی‌کند.
در عین حال علی محمد احمدی، نماینده ایلام ۲۱ مرداد به خبرگزاری فارس گفت که انجام یک آزمایش به این مفهوم نیست که اورانیوم ضعیف شده در گرد و غبار و ریزگردها وجود ندارد.
به گفته آقای احمدی هر چند اورانیوم ضعیف شده در گرد و غبار و ریزگردها به سرعت روی همه مردم اثر نمی‌کند اما این احتمال وجود دارد که در کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت تاثیرات بدی روی مردم داشته باشد.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه توضیح داد که به دلیل وقوع چند جنگ در عراق سلاح‌های زیادی در این منطقه استفاده شده است که وجود اورانیوم را در این جغرافیا تایید می‌کند.
این نماینده مجلس در عین حال گفت حتی اگر وجود اورانیوم به اثبات نرسد،خود این ذرات به تنهایی اثرات مخربی در بسیاری از شهرهای ایران به ویژه استان‌های مرزی از جمله استان خوزستان، ایلام، کرمانشاه و کردستان و آذربایجان غربی  داشته است که نباید بی‌تفاوت از کنار آن گذشت.
زیان‌های مورد اشاره این نماینده مجلس تاثیر منفی بر اقتصاد منطقه از قبیل تعطیل شدن فرودگاه، زیست بوم‌ها، ذخایر ژنتیکی، گیاهی و جانوری است.
آقای احمدی با انتقاد از سازمان محیط زیست تصریح کرد در یک دهه گذشته فعالیت‌های این سازمان و نهادهای دیگر برای حل مشکل بیشتر نمایشی بوده که در نتیجه آن مردم هزینه مشکلات این کار را پرداخته‌اند.
پیش از این رئیس سازمان محیط زیست، عدم امنیت در عراق را دلیل به کار گرفتن تمهیدات لازم اعلام کرده بود.
حالا علی محمد احمدی، نماینده ایلام می‌گوید پاشیدن مالچ و یا مازت چه نیازی به امنیت دارد و حتی می‌توان با یک شرکت عراقی قرارداد بست تا آنها این کار را انجام دهند.
در این ارتباط خبرگزاری فارس به انجام تحقیقاتی از سوی دو استاد دانشگاه چمران اهواز در سال ۸۷ به سفارش سازمان محیط زیست اشاره کرده که وجود اورانیوم در ذرات گردوغبار را تایید می‌کند.
علیرضا زراسوندی، استادیار زمین‌شناسی اقتصادی و بابک مختاری، استادیار شیمی آلی تاکید کرده‌اند که نتیجه بررسی‌های آنها روی نمونه‌های زیادی از گرد و غبار موجود در شهر اهواز و خاک‌های نزدیک مرز ایران و عراق تایید می‌کند که عناصری مانند اورانیوم، توریم، آرسنیک، سرب، روی، نیکل و کبالت کمی بیشتر از میزان طبیعی آن است.
همچنین در این گزارش به انتقاد از مدیرانی پرداخته شده است که هنگام فراگیر شدن پدیده گردو غبار توصیه‌ای جز استفاده از ماسک برای کاهش میزان خطرات ناشی از این آلودگی به مردم نداشته‌اند.
وجود اورانیوم در ریزگردها باعث بیماری‌های، قلبی، خون، پوست و در دراز مدت موجب سرطان می‌شود.
انتشار نتایج این گزارش هم با تکذیب سازمان محیط زیست همراه شد و به نوشته این منبع دو استاد محقق که در حال حاضر مسئولیت‌های مهمی در ارتباط با موضوع دارند، دیگر هیچگاه حاضر به مصاحبه در این زمینه نشدند.
پدیده‌ای به نام ریزگردها در ایران از پنج سال گذشته به یکی از مشکلات اصلی ساکنان مناطق مرزی ایران در جنوب تبدیل شده است. ریزگردها در این مدت به دفعات موجب تعطیلی تمام فعالیت‌های این شهرها شده و حتی به تهران هم رسیده است.
در آخرین تبعات از این دست در ایران ۳۱ تیرماه وجود حجم زیادی از ریزگردها شهر مرزی مهران در جنوب ایلام را به تعطیلی کشاند.
بر اساس گزارش‌ فارس بارش ریز گرد در این شهر به اندازه‌ای بوده که شعاع دید افقی به کمتر از ۱۰۰ متر رسید.
این ریزگردها که عموما از عراق، عربستان، اردن و سوریه به ایران می‌آیند در سال‌های گذشته موجب آلودگی بیش از ۱۰۰ روزه استان‌های لرستان و خوزستان شده‌اند.
در این مدت نمایندگان مجلس و تشکل‌های زیست محیطی نسبت به تبعات این موضوع برای ایران هشدار داده و خواستار دخالت جدی دولت برای پایان دادن به این مشکل شده‌اند.
این فعالان و نمایندگان مجلس، سازمان محیط زیست را متهم به در پیش گرفتن سیاست تکذیب و انکار در برابر شرایط نامناسب ایجاد شده می‌کنند و می‌گویند این سازمان هیچگاه گزارش‌هایی مانند معرفی اهواز به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان، ارتباط مستقیم افزایش مرگ و میر به علت آلودگی هوا و گرد و غبار و به دنیا آمدن نوزادان معلول را نپذیرفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر