به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۱ مهر ۲, یکشنبه

بدهی دولت به شبکه بانکی دو برابر شد

بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به کل شبکه بانکی یعنی هم بانک‌مرکزی و هم بانک‌ها تا پایان شهریور سال ۹۰ به ۵۶‌هزار‌میلیارد‌تومان رسید که نسبت به سال ۸۶ دقیقا صددرصد رشد کرده و به معنای دیگر دو برابر شده است. این میزان رشد تنها در چهار سال و نیم گذشته رخ داده که قابل توجه است. به گزارش شرق، براساس آخرین آمار بانک‌مرکزی بدهی دولت و شرکت‌های دولتی روی هم بالغ بر ۵۶‌هزار‌میلیارد‌تومان می‌شود. این رقم در پایان سال ۸۶ حدود ۲۸‌هزار‌میلیارد‌تومان بود که حالا دو برابر شده است. قسمت اعظم بدهی دولتی‌ها مربوط به خود دولت است و بدهی شرکت‌های دولتی به شبکه بانکی قابل مقایسه....................


بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به کل شبکه بانکی یعنی هم بانک‌مرکزی و هم بانک‌ها تا پایان شهریور سال ۹۰ به ۵۶‌هزار‌میلیارد‌تومان رسید که نسبت به سال ۸۶ دقیقا صددرصد رشد کرده و به معنای دیگر دو برابر شده است. این میزان رشد تنها در چهار سال و نیم گذشته رخ داده که قابل توجه است.
به گزارش شرق، براساس آخرین آمار بانک‌مرکزی بدهی دولت و شرکت‌های دولتی روی هم بالغ بر ۵۶‌هزار‌میلیارد‌تومان می‌شود. این رقم در پایان سال ۸۶ حدود ۲۸‌هزار‌میلیارد‌تومان بود که حالا دو برابر شده است.
قسمت اعظم بدهی دولتی‌ها مربوط به خود دولت است و بدهی شرکت‌های دولتی به شبکه بانکی قابل مقایسه با دولت نیست. بدهی دولت به شبکه بانکی (بانک‌مرکزی و بانک ها) در شهریور سال ۹۰ حدود۴۷/۶‌هزار‌میلیارد‌تومان بود در حالی که بدهی شرکت‌های دولتی به این بخش ۸/۴‌هزار‌میلیارد‌تومان ذکر شده است. به این ترتیب بدهی دولت به نظام بانکی تقریبا ۵/۵ برابر بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی به این بخش است.
بدهی دولت به شبکه بانکی در شهریور سال ۹۰ نزدیک به ۴۷/۶‌هزار‌میلیارد‌تومان است که نسبت به رقم ۱۸/۸‌هزار‌میلیارد‌تومانی در سال ۸۶ حدود ۱۵۲‌درصد رشد را طی کرده است. آمار منتشر‌شده نشان می‌دهد بیشترین بدهی مربوط به بدهی دولت به بانک‌هاست. یعنی دولت بدهی کمتری به بانک‌مرکزی دارد. دولت تا پایان نیمه نخست سال گذشته ۱۶/۱‌هزار‌میلیارد‌تومان به بانک‌مرکزی بدهکار بوده و بدهی‌اش به بانک‌ها در این مدت ۳۱/۴‌هزار‌میلیارد‌تومان ذکر شده که این بدهی تقریبا دو برابر بدهی به بانک‌مرکزی است.
این دو بدهی برخلاف سال گذشته در سال ۸۶ نزدیک به یکدیگر بودند. بدهی دولت به بانک‌مرکزی در این سال ۹/۷‌هزار‌میلیارد‌تومان بود و بدهی‌اش به بانک‌ها۹/۰‌هزار‌میلیارد‌تومان ذکر شده است. از سال ۸۷ به بعد این شکاف بیشتر شده تا اینکه به رقم فعلی در نیمه نخست سال گذشته رسیده است. بدهی دولت به بانک‌مرکزی در چهار سال و نیم گذشته حدود ۶۵‌درصد رشد کرده در حالی که بدهی دولت به بانک‌ها ۲۴۷‌درصد افزایش یافته است. کل بدهی شرکت‌های دولتی به نظام بانکی تا پایان نیمه نخست سال ۹۰ حدود ۸/۴‌هزار‌میلیارد‌تومان ذکر شده، در حالی که این بدهی در سال ۸۶ بیشتر گزارش شده است. بانک‌مرکزی این رقم را ۹/۱‌هزار‌میلیارد‌تومان اعلام کرده که در مقایسه با رقم فعلی حدود هشت‌درصد کاهش داشته است.
البته بدهی موسسات دولتی به بانک‌مرکزی و بانک‌ها به یک میزان نبوده و به نظر می‌رسد برخلاف دولت که به بانک‌ها بیشتر از بانک‌مرکزی بدهکار بوده این شرکت‌ها به بانک‌مرکزی بیشتر از خود بانک‌ها بدهکارند. در شهریور سال ۹۰ میزان بدهی شرکت‌های زیر نظر دولت به بانک‌مرکزی ۵/۳‌هزار‌میلیارد‌تومان بوده در حالی که بدهی آنها به بانک‌ها حدود ۱/۳‌هزار‌میلیارد‌تومان اعلام شده است.
بدهی این گروه از شرکت‌ها در سال ۸۶ به بانک‌ها بیشتر بوده است. در جدول منتشر شده از سوی بانک‌مرکزی رقم بدهی موسسات وابسته به دولت به این نهاد ۳/۳هزار‌میلیارد‌تومان ذکر شده در حالی که بدهی آنها به بانک‌ها حدود ۵/۷‌هزار‌میلیارد‌تومان اعلام شده است.
بررسی روند بدهی شرکت‌های دولتی به شبکه بانکی نشان می‌دهد، در چهار سال و نیم گذشته بدهی این موسسات به بانک‌مرکزی ۵۷‌درصد رشد داشته، در حالی که بدهی آنها به بانک‌ها ۴۶‌درصد کاهش یافته است. از منظری دیگر، کل رقم بدهی دولت به شبکه بانکی ۵۶‌هزار‌میلیارد‌تومان است که با مطالبات معوق شبکه بانکی که هم‌اکنون به ۶۳‌هزار‌میلیارد‌تومان رسیده تقریبا برابری می‌کند. این رقم حتی یک هفتم نقدینگی موجود در کشور است که آخرین رقم آن از سوی بهمنی، رییس‌کل بانک‌مرکزی حدود ۳۸۷‌هزار‌میلیارد‌تومان اعلام‌شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر