به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۱ مهر ۹, یکشنبه

موج گرانی کل بازار را گرفت

موج گرانی دلار بازار کالاهای مختلف را در بر گرفته و در این میان وعده های تنظیم بازار و سر و سامان دادن آشفتگی های بازار ارز مثل همیشه تنها شیب گرانی ها را بیشتر کرده است. به گزارش کلمه، نگاهی به آخرین وضعیت بازار کالاهای مختلف از طلا و سکه گرفته تا مسکن و کالاهای اساسی گواه تاثیر پذیری از نوسانات نرخ ارز است که حالا چیزی نمانده تا رکورد ۳ هزار تومان را هم تجربه کند.  در این میان روزگار واردکنندگان نیز خوش تر از دیگر بخش ها نیست. طی ۶ ماهه...................


 موج گرانی دلار بازار کالاهای مختلف را در بر گرفته و در این میان وعده های تنظیم بازار و سر و سامان دادن آشفتگی های بازار ارز مثل همیشه تنها شیب گرانی ها را بیشتر کرده است.
به گزارش کلمه، نگاهی به آخرین وضعیت بازار کالاهای مختلف از طلا و سکه گرفته تا مسکن و کالاهای اساسی گواه تاثیر پذیری از نوسانات نرخ ارز است که حالا چیزی نمانده تا رکورد ۳ هزار تومان را هم تجربه کند.
 در این میان روزگار واردکنندگان نیز خوش تر از دیگر بخش ها نیست. طی ۶ ماهه نخست سال جاری، در حالی ارزش دلاری هر تن کالای وارداتی بر اساس گفته های معمارنژاد، رییس کل گمرک، به طور متوسط ۵٫۷۵ درصد کاهش یافته که بسیاری از این کالاهای وارداتی در کشور با جهش قیمتی مواجه شده اند.
کارشناسان علت رشد قیمت کالاهای وارداتی را با توجه به کاهش ارزش دلاری آنها، افزایش قیمت دلار در بازار داخلی اعلام کرده اند.
ایلنا در این زمینه نوشت: متوسط ارزش هر تن کالاهای وارداتی در ۶ ماهه نخست سال ۹۰ معادل یک هزار و ۶۷۱ دلار بوده ولی این شاخص در ۶ماهه نخست سال جاری معادل یک هزار و ۲۸۸دلار بوده است.
هم چنین  بر پایه گزارش فعالان بازار واردات کالا به کشور در طی ۶ ماهه گذشته روند صعودی داشته است. نکته قابل تأمل این است که بسیاری از کالاهای وارداتی از کشورهای وارد کننده نفت بوده که به دلیل تحریم، مبادلات ارزی صورت نمی‌گیرد. این در حالی است که کالاهای ارزان طی ماه های گذشته به کشور به شدت افزایش یافته است.
به طور متوسط در ۵ ماهه نخست سال جاری، موز ۱۸۰ میلیارد تومان، جو ۱۸۵ میلیارد تومان، قند و شکر ۳۷۹ ملیارد تومان، برنج ۶۲۹، ذرت دامی ۸۵۱، کنجاله سویا ۸۵۶، شمش آهن ۱۰۷۰ و گندم ۱۰۷۰ میلیارد تومان به کشور وارد شده است.
فارس نیز در گزارشی از افزایش صد در صدی نرخ کالاهای واردتی نوشت و خبر داد: یخچال ساید بای ساید سامسونگ مدل فرنچ ۳ به قیمت ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش قیمت بیش از صد در صد مواجه بوده است و در همین برند جاروبرقی به قیمت ۵۰۰ هزار تومان، لباسشویی سامسونگ یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و یخچال بالا و پایین سامسونگ دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود و وقتی از فروشنده درباره تغییرات قیمت نسبت به سال گذشته پرسش می‌شود او اعلام می‌کند که نسبت به روز گذشته قیمت‌ها ۱۵۰ هزار تومان گران شده است.
به این نوسانات باید جهش قیمتی بازار طلا را نیز اضافه کرد.سرایت هیجان افزایش روزانه قیمت انواع ارز و سکه به بازار طلا، باعث رشد بیش از ۴۷ درصدی قیمت طلا در نیمه اول امسال شده و باعث به ثبت رسیدن قیمت‌های  استثنایی در آن شده است. به گونه ای که جدیدترین بررسی وضعیت قیمت طلا در بازار، همچنین اونس جهانی از ابتدای سال جاری تاکنون نشان می دهد که قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در ۶ ماه گذشته از ۷۸ هزار تومان در ۱۴ فروردین ماه امسال به حول و حوش ۱۱۵ هزارتومان افزایش یافت.
به گزارش مهر، افزایش ۳۷ هزار تومانی در هر گرم طلای ۱۸ عیار در حالی اتفاق افتاده که در طی این مدت، هر اونس طلا نیز در بازارهای جهانی از ۱۶۶۹ دلار به ۱۷۷۲ دلار رسیده که نشان دهنده افزایش ۱۰۳دلاری در هر اونس است.
رشد ۴۵ درصدی قیمت طلا در بازار داخلی در فاصله ۱۴ فروردین تا هشتم مهرماه امسال در مقایسه با رشد بین ۶ تا حدود ۷ درصدی قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی طی همین مدت نشان دهنده وجود تفاوت هایی بین این دو بازار است تا جایی که می توان تاثیرات مستقیم بازار خارجی بر بازار داخلی طلا را تا حد زیادی رد کرد.
این تنها بخشی از به هم ریختگی بازارهای مختلف متاثر از بازار ارز است. بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس از جمله الیاس نادران و احمد توکلی دولت را عامل اصلی این نابسامانی معرفی کرده اند. چندی پیش دبیرکل جامعه اصناف و بازار با انتقاد از شیوه علمکرد دولت در بازار ارز گفت: «سوء مدیریت» دولت سبب نابسامانی اوضاع بازار شده است.
احمد کریمی اصفهانی به صراحت عامل اصلی گرانی‌های اخیر را شیوه مدیریت دولت خواند و  از مجلس ایران خواست تا دولت را در مورد عملکردش مورد بازخواست قرار دهد و اجازه ندهد که «دولت نتیجه عملکرد نادرستش را به گردن دیگران بیندازد.»
از سویی احمد توکلی، الیاس نادران و غلامرضا مصباحی مقدم از جمله نمایندگانی بودند که اشاره داشتند دولت به صورت تعمدی از ورود ارز به بازار خودداری کرده است. هم چنین کاهش درآمدهای نفتی و تأمین ۱۲۰ میلیارد تومانی هزینه های جاری دولت عامل افزایش قیمت دلار در بازار داخلی اعلام شد که به تبع آن کالاهای وارداتی نیز با افزایش قیمت مواجه شده اند. دولت این موارد را رد می کند . اقدام دولت احمدی نژاد در مسیر گرانی ارز راه اندازی اتاق مبادلات ارزی بوده است.  عملکرد این اتاق در گزارش امروز آن مشخص است که بانک مرکزی قیمت دلار با دو درصدزیر قیمت بازار آزاد را ۲۴۴۶۳ ریال اعلام کرد که نسبت به روز گذشته ۶۰ تومان گران تر شده است.
قیمت انواع ارز در اتاق مبادلات ارزی براساس نرخ‌گذاری امروز بانک مرکزی هر دلار ۲۴۴۶۳ ریال، یورو ۳۱۴۵۰ ریال، درهم ۶۶۶۰ ریال، لیر ۱۳۶۱۸ ریال، روبل ۷۸۴ ریال، روپیه ۴۶۳ ریال، یوان ۳۸۹۳ ریال، ین ۳۱۴ ریال، وون کره ۲۲ ریال است.
در این میان برخی از نمایندگان هم دست به کار شده و طرح سوال از احمدی نژاد را در دست اجرا دارند که مشخص نیست سرانجام آن به کجا ختم خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر