به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۱ مرداد ۵, پنجشنبه

مجلس گوش به فرمان رهبری؛ جمع آوری امضا برای حذف لایحه تنظیم خانواده

 کلمه

بدنبال سخنان اخیر رهبری در خصوص سیاست کنترل جمعیت و در پی بررسی مجدد لایحه تنظیم جمعیت و خانواده در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خبر از جمع‌آوری ۱۰۰ امضا جهت حذف این لایحه و محدودیت زاد و ولد در خانواده‌ها داد. در همین حال، مدیرکل سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده که اعتبار مربوط به کنترل جمعیت در بودجه سال جاری حذف شده است. بدنبال مشکلات ناشی از افزایش جمعیت بعد از انقلاب اسلامی قانون تنظیم خانواده و کنترل جمعیت در سال ۱۳۷۲ به تصویب مجلس شورای....................



بدنبال سخنان اخیر رهبری در خصوص سیاست کنترل جمعیت و در پی بررسی مجدد لایحه تنظیم جمعیت و خانواده در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خبر از جمع‌آوری ۱۰۰ امضا جهت حذف این لایحه و محدودیت زاد و ولد در خانواده‌ها داد.
در همین حال، مدیرکل سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده که اعتبار مربوط به کنترل جمعیت در بودجه سال جاری حذف شده است.
بدنبال مشکلات ناشی از افزایش جمعیت بعد از انقلاب اسلامی قانون تنظیم خانواده و کنترل جمعیت در سال ۱۳۷۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
بر اساس این قانون، امتیازاتی چون “بیمه، مرخصی زایمان مادر، پرداخت هزینه نگهداری و حق اولاد” به فرزندان چهارم و بعد از آن تعلق نمی گیرد.
رهبری روز گذشته در سخنانی اعلام کرد که باید سیاست های کنترل جمعیتی در کشور مورد بازنگری قرار گیرد. وی گفته بود: بررسی های علمی و کارشناسی نشان می دهد که اگر سیاست کنترل جمعیت ادامه پیدا کند، به تدریج دچار پیری و در نهایت کاهش جمعیت خواهیم شد.
عبدالرضا عزیزی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره حذف این لایحه به اعتماد گفت: «راهکارهای مد نظر کمیسیون اجتماعی برای تحقق توصیه‌های مقام معظم رهبری درباره افزایش جمعیت کشور در جلسات آتی کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. مطالبی که رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره افزایش جمعیت مطرح فرمودند، موضوعی است که در صورت عدم توجه مسوولان، کشور را با یک خطر بزرگ اجتماعی مواجه خواهد کرد. مجلس و دولت باید با کمک نهادهای فرهنگی برای افزایش جمعیت تمهیدات مناسبی را تنظیم و برنامه‌ریزی کنند. اگر شرایط کنونی افزایش جمعیت ادامه داشته باشد، قطعا در سال ۱۴۰۰ کشور با مشکل کمبود نیروی کار مواجه خواهد شد. باید مراکز فرهنگی خانواده‌ها را نسبت به افزایش تعداد فرزندان خانواده آگاه کنند که چرا جامعه ما در آینده نیاز به افزایش جمعیت دارد و برخی سیاست‌ها درباره کنترل جمعیت و کاهش آن مطابق با مصلحت جامعه ما نیست.»
رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفته است: «برای رها شدن از جامعه پیر در آینده، باید از اکنون به فکر افزایش جمعیت باشیم. در صورتی که شرایط کنونی ادامه داشته باشد، در آینده‌یی نزدیک ایران اسلامی جوانی خود را از دست خواهد داد.»
هاشم زهی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اعلام خبر بررسی لایحه اصلاح قانون تنظیم خانواده و کنترل جمعیت در کمیسیون بهداشت گفت: «قانون تنظیم خانواده و کنترل جمعیت در سال ۷۲ به دنبال افزایش جمعیت در مجلس به تصویب رسید و بر اساس آن برای فرزند چهارم و فرزندان بعدی محدودیت‌هایی از نظر بیمه و… در نظر گرفته شد. اما در حال حاضر بر اساس آمار هرم سنی جمعیت به سوی پیری می‌رود و جمعیت جوان کشور در حال کاهش است که برای آینده کشور نگران‌کننده است. در حال حاضر افزایش جمعیت را داریم و تقریبا سالی یک میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده می‌شود اما نرخ رشد جمعیت نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته و به ۲/۱ درصد رسیده است و اگر همین روند ادامه یابد با رشد منفی جمعیت در سال‌های آینده روبه‌رو خواهیم شد.»
افزایش سن ازدواج و تمایل به داشتن فرزند کمتر از دلایل کاهش نرخ رشد جمعیت است.
پبش از این احمدی نژاد گفته بود که ایران گنجایش ۱۵۰ میلیون جمعیت را دارد و به جای پیشگیری از زاد و ولد باید سیاست‌های تشویقی برای خانواده‌ها در نظر گرفته شود. وی افزوده بود: اجرای سیاست کنترل جمعیت در ایران را اشتباه بزرگی دانست زیرا که به گفته او “روزی دست خداست”.
“غربی ها از ترس این که جمعیت ما به کشورهایشان سرازیر شود و آن ها را با مشکل روبرو کند، پیشنهاد کنترل جمعیت به دیگر کشورها می دهند.”
این سخنان با مخالفت نمایندگان مجلس هشتم رو به رو شده بود.
در حال حاضر کشور با جمعیت بالغ بر ۷۵ میلیون نفر با مشکلات جدی اقتصادی و تامین معاش و کمبود امکانات بهداشتی و مسکن رو به روست. بر اساس آمار رسمی ارائه شده از سوی مراکز دولتی ۲۰ میلیون نفر است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر