به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۱ مرداد ۱, یکشنبه

بعد از تمام شدن پول نفت و فروش کارخانه‌ها، نوبت اجاره دادن زمین‌های مملکت به خارجی‌ها رسیده؟

بازتاب در گزارشی به برنامه جدیدی از دولت احمدی نژاد در سال آخر اشاره کرد و نوشت: بعد از تمام کردن ۷۰۰ میلیارد دلار پول نفت و غبارروبی از صندوق ذخیره ارزی، فروختن ساختمانها و شرکتهای دولتی، پیش فروش کردن ذخائر طلای کشور در هفت سال گذشته، ظاهرا دولت برای تامین مخارج خود می خواهد زمینهای ایران را به خارجی ها اجاره دهد! این یکی از ابتکارات دولت نهم و دهم است و به تعبیر یکی از معدود مدیران متخصص اقتصادی دولت نهم، یکی از ویژگی های این دولت کشیدن عصاره اقتصاد کشور بود. بر این اساس، دولت از ساده ترین کار شروع کرده و درآمد ۷۰۰ میلیارد دلاری ۷ سال گذشته را هزینه کرده، سپس شرکت های بزرگ و....................




بازتاب در گزارشی به برنامه جدیدی از دولت احمدی نژاد در سال آخر اشاره کرد و نوشت:
بعد از تمام کردن ۷۰۰ میلیارد دلار پول نفت و غبارروبی از صندوق ذخیره ارزی، فروختن ساختمانها و شرکتهای دولتی، پیش فروش کردن ذخائر طلای کشور در هفت سال گذشته، ظاهرا دولت برای تامین مخارج خود می خواهد زمینهای ایران را به خارجی ها اجاره دهد!
این یکی از ابتکارات دولت نهم و دهم است و به تعبیر یکی از معدود مدیران متخصص اقتصادی دولت نهم، یکی از ویژگی های این دولت کشیدن عصاره اقتصاد کشور بود.
بر این اساس، دولت از ساده ترین کار شروع کرده و درآمد ۷۰۰ میلیارد دلاری ۷ سال گذشته را هزینه کرده، سپس شرکت های بزرگ و ساختمانهای دولتی را که هزاران میلیارد تومان ازرش داشتند، به فروش رسانده یا بابت بدهی های خود واگذار کرد در قدم سوم ذخائر طلای کشور نیز به حراج گذاشته شد و اکنون که دولت دهم برای گذارندن آخرین سال خود با کمبود پول برای هزینه های بی حساب مواجه شده است، گویا سراغ زمین های کشور رفته و قصد دارد آنها را به صورت درازمدت به خارجی ها اجاره دهد! در رابطه با افغان ها، با دستور ویژه احمدی نژاد، رییس پاکدست منطقه ویزه اقتصادی چابهار بسیج شده تا زمین های این منطقه را با قیمتی نازل به صورت ۵۰ ساله به افغان ها اجاره دهد و قطری ها نیز به دنبال اجاره زمین های مرغوب کشاورزی ایران برای ده ها سال می باشند.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از بررسی مغایرت‌های قانونی اجاره بلندمدت زمین‌های کشاورزی به قطری ها خبر داده و گفته: سرمایه گذاری خارجی باید توان تولید داخل را افزایش دهد، نه اینکه خارجی‌ها بیایند، تولید کنند و ببرند. عباس رجایی در گفت‌و‌گو با فارس با بیان این که کشور قطر اعلام آمادگی کرده از طریق اجاره بلندمدت زمین‌های کشاورزی در بخش کشاورزی کشورمان سرمایه‌گذاری کند، گفت: بر اساس قانون سرمایه‌گذاری، مالکیت زمین در اختیار کشور سرمایه‌گذار قرار نمی گیرد و سرمایه گذار خارجی تنها می‌تواند در زمینه بخش‌های خاص سرمایه‌گذاری کند.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: اینکه به صورت بلند مدت زمین واگذار کنیم شاید مغایر با قانون سرمایه‌گذاری باشد که باید بیشتر بررسی شود.
وی افزود: هر چقدر سرمایه وارد بخش کشاورزی شود استقبال می‌کنیم و اتفاقا به دنبال این هستیم که این سرمایه‌گذاری وارد بخش کشاورزی بشود و طی سال‌های گذشته این سرمایه‌گذاری نبوده یا شاید شرایطش مهیا نبوده است.
وی تصریح کرد: در “قانون سرمایه‌گذاری” به استفاده از توان داخلی تاکید شده است، اگر قرار است سرمایه‌گذاری آنها توان داخل ما را افزایش دهد مخالف نیستیم اما اینکه بیاییم و صرفا مجموعه‌ای را در اختیار خارجی‌ها بگذاریم که آنها تولید کنند و ببرند و نقشی در تولید کشور ما نداشته باشند مخالفیم.
به نوشته بازتاب، اگر واقعا این سرمایه گذاری ها از نظر منطق اقتصادی قابل قبول و زمان آن محدود و حداکثر ۵ ساله باشد، قابل بررسی است؛ اما به نظر می رسد قطری ها به دنبال اجاره ده ها ساله این زمین ها هستند، در حالی که معادلات اقتصادی ۱۰ سال بعد با توجه به موضوعاتی چون تحولات سریع منطقه و بحران اقتصادی جهان و نیز بحران کمبود آب در دنیا روشن نیست و نمی توان به قیمت امروز زمین های حاصلخیز کشور را که متعلق به نسل های آینده است، به خارجی ها واگذار کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر