به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۱ مرداد ۹, دوشنبه

بحران مرغ؛ سفره های خالی و ادعاهای توخالی

 حمید مافی

مرغ این روز‌ها نه تنها سوژه اصلی رسانه‌های فارسی زبان است بلکه پایش به رسانه‌های بین المللی و انگلیسی زبان هم باز شده است. افزایش قیمت مرغ آن قدر چشم گیر بوده است که توزیع آن در ایران با بحران روبرو شود و صدای اعتراض بسیاری از....................

*نظرات وارده در یادداشت لزوما بیانگر دیدگاه 88 نمی باشد


 مرغ این روز‌ها نه تنها سوژه اصلی رسانه‌های فارسی زبان است بلکه پایش به رسانه‌های بین المللی و انگلیسی زبان هم باز شده است. افزایش قیمت مرغ آن قدر چشم گیر بوده است که توزیع آن در ایران با بحران روبرو شود و صدای اعتراض بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و مذهبی را بلند کند. راهکار دولت برای کنترل قیمت مرغ، افزایش واردات و کاهش تعرفه‌ها است اما برخی از شخصیت‌های سیاسی و مذهبی راهکارهای دیگری هم دارند.  
 استراتژی کنجاله و اشکنه
مکارم شیرازی، یکی از مراجع تقلید توصیه کرده است که "مردم برای خرید مرغ اصرار نداشته باشند". او گفته است: "اگر برخی مواد مثل مرغ مصرف نشوند هم هیچ اتفاقی نمی‌افتد چون مواد گوشتی به گفته اطبا مواد مناسبی برای انسان نیست و میزان اندکی از آن برای طعم دادن به غذا لازم است". او از مردم خواسته است که با قناعت مشکلات را کم کنند و در مبارزه با گرانی به سهم خود سهیم شوند.
احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در مشهد هم راهکاری شبیه به مکارم شیرازی برای کنترل گرانی‌ها توصیه کرده است؛ "اگر مرغ در دسترس نیست، آن را با یک ماده پروتئینی دیگر جایگزین کنید". او از مردم مشهد خواسته است که اشکنه را جایگزین مرغ کنند."
او همچنین افزایش قیمت مرغ را به دشمنان نظام مرتبط دانسته و گفته است: "دشمن می‌خواهد به خاطر شکم ما را از پا درآورد". علاوه بر او، امام جمعه شیراز هم افزایش قیمت کالا‌ها را به دشمنان نظام ربط داده و گفته است که "این افزایش قیمت‌ها جنگ روانی دشمن است".
امام جمعه اردبیل هم گرانی مرغ را استراتژی دشمن دانسته و گفته است: "استراتژی کنجاله شکست خورده است. این ‌‌نهایت ذلت و خواری برای آمریکا به عنوان مدعی فرماندهی دنیا است که با استیصال کامل خود را به این طرف و آن طرف می‌زند تا مبادا کشوری به ایران کنجاله بدهد تا ایران در بحران مرغ به زعم آن‌ها به فشار و تهدید بیفتد".
امام جمعه خلخال هم در واکنش به افزایش قیمت مرغ در ایران گفته است که "استکبار دچار نوعی تفکر روانی و بسیار خطرناک شده است که سعی می‌کند دیوانه‌وار قدرت خود را به کار گیرد تا از منفذ تحریم ملت ایران را روز به روز در فشار و کمبود اقتصادی قرار دهد".
امام جمعه قم نیز تحریم‌ها را برنامه دشمن برای شکاف انداختن میان مردم و دولت دانسته و گفته است: "نه اینکه مسوولان از مشکلات خبر نداشته باشند، اما مساله این است که الان در موقعیت حساسی قرار گرفته‌ایم و در دقیقه نود هستیم. هر کدام از ما در منزل، خیابان، کارخانه و محل کار باید به منزله یک سرباز و مدافع نظام و انقلاب باشیم و جلوی نفوذ فکر، اندیشه و اراده دشمن را بگیریم."
تنها خطیبان نماز جمعه در سراسر کشور نیستند که به صورت هماهنگ افزایش قیمت مرغ را به دشمنان انقلاب نسبت داده و آن را جنگ روانی علیه نظام جمهوری اسلامی می‌دانند. چرا که پیش از این، فرماندهان نظامی سپاه نیز، افزایش قیمت کالاهای اساسی در ایران را برنامه دشمن برای ایجاد ناامنی و اعتراض‌های خیابانی دانسته و از دولت خواسته بودند که تدابیری برای جلوگیری از بروز نارضایتی‌های عمومی در نظر بگیرد.
علی اشرف نوری، معاون سیاسی سپاه پاسداران پیش از این گفته بود: «تنها امید دشمنان به تحریم‌های به اصطلاح فلج‌کننده‌ای است که آقای اوباما ـ رئیس‌جمهور آمریکا ـ رسماً آنرا اعلام کرد تا شاید بتوانند با فشار اقتصادی و از بین بردن آستانه تحمل مردم، آن‌ها را وادار به اردوکشی خیابانی همچون فتنه ۸۸ کنند و از درون این اتفاق، نتیجه مدنظر خود را در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ بدست آورند.»
سهم مرغ در سبد مصرف خانوار‌ها
خطیبان جمعه در شرایطی همزمان با یکدیگر مردم را به تحمل شرایط سخت و ریاضت اقتصادی فرا خوانده‌اند که یافته‌های آماری نشان می‌دهد، سفره ایرانیان در سال‌های گذشته کوچک‌تر از پیش شده است. بر اساس اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و درمان، سرانه مصرف گوشت مرغ در ایران ۳۹ گرم در روز است که ۱۱ گرم از نیاز روزانه بدن به آن کمتر است. همچنین میانگین مصرف گوشت مرغ در جهان ۴۹ گرم اعلام شده است.
این در حالی است که معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی، اعلام کرده است "سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن گوشت مرغ در ایران تولید می‌شود و بر اساس این تولید، سرانه گوشت مرغ شهروندان ایرانی، ۲۱ کیلو گرم است". همچنین حسین دماوندی‌نژاد، عضو هیات مدیره شرکت پشتیبانی امور دام، سرانه مصرف گوشت مرغ ایرانیان را ده کیلو گرم بیشتر از میانگین جهانی دانسته و گفته است که "سرانه گوشت مرغ شهروندان ایرانی ۲۴ کیلوگرم است".
در همین رابطه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است که ایران رتبه نخست تولید گوشت مرغ در خاورمیانه و آسیای مرکزی را در اختیار دارد. خبرگزاری ایسنا اردیبهشت ماه امسال ایران را نهمین کشور تولید کننده گوشت مرغ در جهان معرفی کرده و گزارش داده است: تولید گوشت مرغ در ایران به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده است. بر اساس این گزارش، تولید گوشت مرغ در ایران، سالانه پنج درصد افزایش یافته است.
همچنین معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی دو سال پیش از خودکفایی ایران در تولید گوشت مرغ خبر داده است. اما بر خلاف گفته‌های این مقام مسوول، واردات مرغ به ایران در سال‌های گذشته افزایش یافته است. بر اساس اعلام گمرک، واردات مرغ ایران سال گذشته به ۴۳ هزار تن رسیده است. میزان واردات گوشت مرغ در سه ماه نخست امسال نیز بیست هزار تن گزارش شده است. در همین حال، عظیم حجت، بازرس اتحادیه سراسری مرغداران ایران، از صدور مجوز برای واردات ۵۰ هزار تن مرغ خبر داده است.

دولت مقصر اصلی است
دولت در شرایطی تصمیم گرفته است با کاهش تعرفه و افزایش واردات قیمت مرغ در بازار را کنترل کند که مرغداران ایرانی از کمبود منابع مالی و افزایش قیمت نهاده‌های دامی ناراضی هستند. فروردین ماه امسال، محمد یوسفی، رئیس اتحادیه مرغداران کشور در گفت‌و‌گو با ایلنا از بحران در صنعت مرغداری کشور خبر داد و گفت: "به دلیل عدم پرداخت تسهیلات طی ده ماهه نخست سال گذشته مرغداری‌های گوشتی با بحران مواجه شدند که در دو ماهه پایانی سال گذشته همزمان با افزایش قیمت مرغ از بحران موجود در این بخش کاسته شد".
محمد باقر شریعتی، نائب رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان هم گفته است که "بحران افزایش قیمت مرغ از ماه‌های گذشته قابل پیش بینی بود". به گفته او، قیمت نهاده‌های دامی ۳۰۰ درصد افزایش یافته است. از طرف دیگر تعدد دستگاه‌های متولی در صنعت مرغداری کشور، سبب شده است که نیازهای مرغداران به موقع تامین نشود.
او گفته است: "در یکسال و نیم اخیر، آشفتگی نرخ،‌‌ رها کردن سیاست تنظیم بازار، ‌پیش خرید نکردن اقلام اساسی علوفه‌ای جهت ذخائر استراتژیک، عدم خرید تضمینی گوشت مرغ از مرغداری‌ها توسط شرکت پشتیبانی اموردام و عدم حمایت یارانه‌ای ‌موجب وخامت تولید و دلسردی عمومی مرغداران از جوجه ریزی را فراهم نموده است".
به گفته او، تعداد زیادی از مرغداری‌ها به دلیل مشکلات موجود و کم توجهی و تکثر متولیان، تعطیل و یا از ظرفیت و توان تولیدی خود کاسته‌اند تا به نوعی ادامه حیات داشته باشند که این امر موجب از بین رفتن حس رقابت بین تولیدگنندکان شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر