به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۱ دی ۲۲, جمعه

بنزین سرطان‌زا، عامل آلودگی هوا

کلمه

آلودگی شدید و بحرانی هوای تهران و بسیاری از شهرهای دیگر در سراسر کشور، این روزها از دستور کار مسوولان خارج شده و در حالی که بسیاری از مردم دچار بیماری و آسیب های جدی به سلامت خود شده اند، دولت و نهادهای مسوول نسبت به آن بی تفاوت برخورد می کنند. اینها در حالی است که علی رغم گزارش ها و اخبار بسیار درباره تاثیرات کیفیت پایین بنزین تولید داخل بر آلودگی،....................



  آلودگی شدید و بحرانی هوای تهران و بسیاری از شهرهای دیگر در سراسر کشور، این روزها از دستور کار مسوولان خارج شده و در حالی که بسیاری از مردم دچار بیماری و آسیب های جدی به سلامت خود شده اند، دولت و نهادهای مسوول نسبت به آن بی تفاوت برخورد می کنند. اینها در حالی است که علی رغم گزارش ها و اخبار بسیار درباره تاثیرات کیفیت پایین بنزین تولید داخل بر آلودگی، دولت همچنان از پذیرش این امر سر باز می زند و از انتشار گزارش ها نیز جلوگیری می کند.
به گزارش کلمه، در حالی که این روزها بسیاری از شهروندان تهران آلودگی هوا را به عنوان مهمترین مشکل زندگی در پایتخت پیش روی خود دارند و روزانه تعداد زیادی از مردم راهی اورژانس و بیمارستان ها می شوند، دولت و نهاد های مسوول اقدام مثبت و موثری در این زمینه انجام نمی دهند.
منع انتشار آمار و گزارش ها
وبسایت الف نزدیک به احمد توکلی نماینده تهران، می نویسد آزمایشگاهها از ارائه گزارش و اطلاعات در باره جزییات و عوامل آلودگی هوا منع شده اند.
سایت الف در این باره نوشته است: در چند روز گذشته مراجعه الف به تعدادی از آزمایشگاه های صنعتی کشور که توان آزمایش و تجزیه بنزین را دارند با نتیجه همراه نبود و تمامی آنان با اظهار اینکه از این کار و ارایه اطلاعات مربوط به شاخص های کیفی بنزین، منع شده اند، حاضر به همکاری با الف نشدند. همانگونه که پیش از این نیز تلاش های ما برای کسب آمار واقعی مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا به نتیجه ای نرسیده بود.
انکار یک واقعیت
از سوی دیگر، با آنکه دولت علنا از قبول کیفیت پایین بنزین تولید داخل سرباز می زند و آن را در آلودگی بی تاثیر می داند، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بر کیفیت نامناسب بنزین تأکید می کند و می گوید: نمونه‌هایی از بنزین تولید داخل به منظور بررسی به یک مرکز پژوهشی در کشور آلمان فرستاده شده است. در این بررسی مشخص شده که ترکیبات سرطان‌زای بنزین‌های داخلی ۳ برابر استاندارد است.
معاون وزارت نفت اما با رد این ادعاها معتقد است بنزین تولید داخل تاثیری در آلودگی هوا ندارد. ضیغمی ، معاون وزیر نفت می گوید: در حال حاضر کیفیت بنزین تولید شده در مجتمع‌های پتروشیمی مطابق با استاندارد پالایشگاه‌های نفت است. تایج تمامی آزمایش‌های انجام گرفته نشان می دهد که تفاوتی بین استاندارد بنزین تولید شده در پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های نفت وجود ندارد.
یوسف رشیدی، معاون ترافیک شهرداری تهران اما در اظهار نظری متفاوت اظهار می کند: نخستین نکته‌ای که در این بررسی مورد توجه قرار گرفت، عدد اکتان بنزین‌های معمولی و سوپر تولید داخل است که به ترتیب ۸۳ و ۹۵ است در صورتی که استاندارد جهانی حداقل ۹۵ است. وی می گوید بنزین تولید شده در داخل کشور از لحاظ عدد اکتان فاصله زیادی با استاندارد جهانی دارد.
رشیدی همچنین می گوید در بررسی های صورت گرفته میزان ترکیبات آروماتیک موجود در بنزین شامل بنزن، تولوئن و زایلین را بیش از استاندارد اعلام و تصریح کرد: این مواد سرطان‌زا که بسیار خطرناکند، بر اساس استاندارد یورو ۴ باید زیر یک درصد باشند که بر مبنای نتایج این آزمایش‌ها، در بنزین‌های داخلی دو تا سه درصد است.
بی توجهی به مصوبه هیات دولت
سایت الف در بخشی از گزارش خود در همین رابطه نوشته است: بر اساس مصوبه ۲۷ تیرماه ۱۳۸۴ هیأت وزیران و سایر تکالیف قانونی ناشی از برنامه پنجم توسعه کشور، مقرر شده است، از سال ۹۱ تا ۹۳ میزان آلایندگی خودروهای وارداتی و ساخت داخل مطابق استاندارد یورو۴ باشد و براین اساس وزارت نفت مکلف شده است بنزین مورد نیاز برای رعایت این استاندارد را دست کم ۶ ماه زودتر تأمین کند. به عبارت دیگر مقرر شده بود طی سال های ۹۱ تا ۹۳ کیفیت بنزین و گازوئیل تولیدی کشور ابتدا به استاندارد یورو ۴ و سپس به یورو ۵ ارتقا یابد.
به نظر می رسد تحریم های بین المللی و بی تدبیری دولتمردان در برنامه ریزی برای مواجهه با شرایط پیش رو و غفلت نسبت به مصوبات مجلس و هیات دولت بر حجم مشکلات افزوده و سلامت مردم را بیش از پیش با خطر رو برو کرده است، به صورتی که بسیاری از شهروندان به ناچار این روزها را خارج از تهران می گذرانند.
این روزها تردد شهروندان تهرانی در سطح شهر از سوی کارشناسان سلامت نهی شده است. در این بین مسوولان نهادهایی چون وزارت نفت، شهرداری تهران، سازمان محیط زیست، راهنمایی و رانندگی، استانداری و سایر نهادهای مسوول به جای بررسی و برنامه ریزی اساسی برای کاهش آلودگی و کنترل تردد و رفت و آمد تنها با برگزاری جلساتی اقدام به تعطیلی شهر تهران و حومه می کنند، اقدامی که اگرچه دورانی در کنار سایر برنامه ریزی ها و اقدامات به عنوان تاکتیک کوتاه مدت و موقت استفاده می شد، اما امروز در بی برنامگی و انفعال و بی تفاوتی مسوولان به تصمیم اصلی و اساسی دولت تبدیل شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر