به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۱ بهمن ۵, پنجشنبه

گزارش حضور فعالان سبز در شورای اروپا

 جرس

همزمان با اولین نشست شورای اروپا در سال ۲۰۱۳ میلادی کمیسیون امور سیاسی و دموکراسی مجمع پارلمانی شورای اروپا ضمن دعوت از فعالان جنبش سبز ایران به بررسی شرایط ایران پرداخت.به گزارش جرس، در این جلسه که روز دوشنبه ۲۱ ژانویه....................... 


همزمان با اولین نشست شورای اروپا در سال ۲۰۱۳ میلادی کمیسیون امور سیاسی و دموکراسی مجمع پارلمانی شورای اروپا ضمن دعوت از فعالان جنبش سبز ایران به بررسی شرایط ایران پرداخت.

به گزارش جرس، در این جلسه که روز دوشنبه ۲۱ ژانویه ۲۰۱۳ مصادف با دوم بهمن ۱۳۹۱ در محل ساختمان شورای اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه برگزار شد، آقایان دکتر اردشیر امیر ارجمند سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید، مرتضی کاظمیان روزنامه نگار و فعال ملی مذهبی، تقی رحمانی فعال ملی مذهبی، علی مزروعی نماینده مجلس ششم، به بیان نظراتشان در مورد جنبش سبز، پرونده هسته ای،تحریم های اقتصادی، خطوط قرمز جنبش سبز، و وضعیت ازادیهای سیاسی و مطبوعاتی در ایران پرداختند.
در ابتدای این نشست که با حضور نمایندگانی از ۴۷ کشور اروپایی برگزار شد، اردشیر امیر ارجمند ضمن تشریح وضعیت حقوق بشر در ایران اوضاع داخلی و بین المللی و نحوه زندانی شدن رهبران جنبش سبز گفت : راه برون رفت از بحران و بن بست کنونی رفع حصر از رهبران جنبش سبز آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد و برپایی انتخابات ازاد است

امیر ارجمند افزود: ایران اولین کشوری در منطقه بود که سابقه مبارزه دیرینه برای دموکراسی از مشروطه تا مصدق و انقلاب ۵۷ داشته است و موج جدید دموکراسی در منطقه باز از ایران آغاز شده است.

رییس سابق کرسی حقوق بشر در ایران سپس به تبیین ماهیت جنبش سبز پرداخت و گفت : جنبش سبز جنبش دموکراتیک برای حاکمیت قانون و حقوق بشر و دموکراسی در ایران است.

سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید روش و منش جنبش سبز را مسالمت آمیز و خط قرمز جنبش را عدم همکاری و همراهی با مجاهدین خلق و سلطنت طلبان، تاکید بر تمامیت ارضی و استقلال سیاسی ایران و وحدت ملی ایرانیان دانست.
وی تآکید کرد علیرغم اشکالاتی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و مردم حق اصلاح آنرا دارند مبارزه ما برای اجرای اصول قانون اساسی بویژه فصل سوم مربوط به حقوق مردم است.

در ادامه این نشست، تقی رحمانی فعال ملی مذهبی به ایراد سخن پرداخت و خطاب به اعضای شورا اروپا گفت : ما آمده ایم تا از شما بخواهیم تا نظام ایران را برای رفع حصر رهبران جنبش سبز و آزادی زندانیان سیاسی مطابق قوانین بین المللی تحت فشار قرار بدهید.
تقی رحمانی در ادامه گفت : امروز جامعه مدنی ایران قوی است و جنبش زنان از پیشگامان این جامعه مدنی از جمله فعالان زنان مثل نسرین ستوده و شیرین عبادی هستند. اما جامعه مدنی در عین حال تحت فشار است. ترفند حکومت ایران این است که با آزادی کنترل شده بخشی از فعالان مدنی از فعالیت نهادهای مدنی جلوگیری کرده، این سیاست بگونه ای است که حدود پنج هزار نفر که دارای پرونده مفتوحه هستند با وثیقه های سنگین بیرون از زندان هستند اما عملا از فعالیت مدنی محروم نگهداشته شده اند.

رحمانی افزود : اگر اکنون سکوت جامعه مدنی ایران را شاهد هستید به دلیل سرکوب شدید حکومت است اما مطالبات مردم پابرجاست و هر وقت فضایی برای حرکت ایجاد شود مردم ایران برای دموکراسی تلاش می کنند . فراموش نکنید کمک به رشد جریان دموکراتیک در ایران به امنیت اروپا هم کمک خواهد کرد.

این فعال ملی مذهبی ادامه داد : رهبران جنبش سبز دموکراسی خواه هستند و اگر این جریانات در ایران قدرتمند شوند مشکل امنیت در منطقه و جهان هم حل خواهد شد.

تقی رحمانی در انتها گفت : کمک به جنبش سبز کمک به امنیت منطقه و جهان هم هست و درخواست ما از شما این است که مسئله هسته ای، مسئله حقوق بشر را تحت تاثیر قرار ندهد و ایران بزرگ است و اگر در ایران دموکراسی حاکم شود می تواند پیام جنبش سبز منادی دمکراسی در داخل و تنش زدایی با جامعه جهانی و صلح در منطقه است.

در این نشست شورای اروپا آقای علی مزروعی نماینده پیشین مجلس و رییس انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران به ایراد سخن پرداخت و در پاسخ به سئوالات اعضای شورای اروپا در زمینه مواضع جنبش سبز در مورد پرونده هسته ای و تحریم های اقتصادی گفت : درباره موضوع پرونده هسته ای‌‌ ما موافقت با سیاست خارجی جاری نظام حاکم برایران را نداریم و با سیاست خارجی تنش زدایی که در دوران خاتمی پی گرفته شد موافقت داریم، در عین حال فکر می کنیم این پرونده می تواند از طرق مذاکره و اعتماد سازی و بازی برد برد به سرانجام برسد. درباره تحریم اقتصادی باید توجه داشت که این تحریم تنها دولت را تحت فشار قرار نمی دهد بلکه مردم و به ویژه طبقه متوسط را که پشتیبان اصلی جنبش سبز است تحت فشار قرار می دهد ضمن اینکه تاکنون باعث حل مشکل نشده است اما تحریم های سیاسی می تواند موثر باشد.

مرتضی کاظمیان، روزنامه‌نگار و فعال ملی ـ مذهبی، به عنوان آخرین سخنران این جلسه با اشاره به تهدیدهایی که متوجه نهادهای مدنی و جمعیت‌های سیاسی و روزنامه‌نگاران است، و با تاکید بر سرکوب جامعه مدنی و محدودیت رسانه‌ها و نیز اعمال خشونت علیه منتقدان و مخالفان سیاسی، گفت: «آنچه در ایران امروز جاری است، آرامشی زیر سایه‌ی اقتدارگرایی است، اقتداری غیردموکراتیک. سرکوب جامعه مدنی با سلاح و نیروهای امنیتی و نظامی و این همه متکی به درآمد نفتی‪.‬»

وی توضیح داد: «کنشگران سیاسی مخالف و دگراندیشان ایران در معرض تهدید مستمر هستند. آنها از امکان هرگونه نشست و برپایی تجمعی محروم و ممنوع اند. جمعیت های سیاسی مخالف (مانند نهضت آزادی و شورای فعالان ملی مذهبی) که در چهارچوب قانون اساسی، منتقد وضع موجود هستند، امکان تشکیل جلسه ندارند و اعضای آن در معرض احضار پیوسته و مکرر و تهدید و بازداشت توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی هستند. مهمترین احزاب اصلاح طلب ایران (ازجمله جبهه مشارکت) نیز چنین وضعی دارد. 5 ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری در ایران؛ اصلاح طلبان تهدید شده اند که هیچ کنگره ای برپا نکنند. آنها از اینکه در کنگره نامی از آقایان موسوی و کروبی ببرند، که اکنون در حصر و حبس خانگی اند، و حتی این که یادی از آقای خاتمی رییس جمهور سابق ایران بکنند، منع شده اند. این درحالی است که انتخابات در ایران زیر نظارت کامل رهبر جمهوری اسلامی و نهادهای ناظر و مجریان منصوب وی برگزار می شود‪.‬»

کاظمیان افزود: «جامعه مدنی و دموکراسی خواهان ایران امیدوارند که نهادهای بین المللی آزادی خواه و حامی دموکراسی، حمایت از وضع اسف‌بار حقوق بشر در ایران را از یاد نبرند؛ و خشونت پیوسته ی حکومت اقتدارگرا علیه جامعه مدنی ایران را زیر سایه ی مذاکرات هسته ای یا قراردادهای اقتصادی (به خصوص نفتی) قرار ندهند. و در گام نخست، خواهان آزادی آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد و دیگر زندانیان جنبش سبز، و نیز برگزاری انتخابات آزاد، سالم و عادلانه در ایران شوند‪.‬»

پیش از این اجلاس دکتر اردشیر امیر ارجمند و تقی رحمانی با آقای اندریاس گروس از سوییس رییس گروه سیاسی سوسیالیستها در مجمع پارلمانی شورای اروپا دیدار و ایشان را در جریان وضعیت حقوق بشر در ایران قرار دادند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر