به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۱ بهمن ۱۲, پنجشنبه

روایت مادر ریحانه طباطبایی از بازداشت دخترش توسط وزارت اطلاعات

کلمه

مادر ریحانه طباطبایی خبرنگار روزنامه بهار با اعلام این خبر که تعدادی مامور صبح امروز به منزل ما آمدند و ریحانه را بازداشت کردند می گوید: عده ای پایین پنجره، توی کوچه، ایستاده بودند، ریحانه گفت بفرمایید بالا. گفتند نه ما از منکرات هستیم برای مواد مخدر آمدیم و با طبقه بالای شما کار داریم. اما ریحانه گفت برای بردن من آمده اید، چرا حرف الکی می زنید؟ بیایید داخل. پرسیدند که آقاتون خانه است؟ گفتیم بله و در را باز کردیم. مادر ریحانه طباطبایی در ادامه ی گفت و گو با کلمه می افزاید: آمدند داخل خانه و همه...............



 مادر ریحانه طباطبایی خبرنگار روزنامه بهار با اعلام این خبر که تعدادی مامور صبح امروز به منزل ما آمدند و ریحانه را بازداشت کردند می گوید: عده ای پایین پنجره، توی کوچه، ایستاده بودند، ریحانه گفت بفرمایید بالا. گفتند نه ما از منکرات هستیم برای مواد مخدر آمدیم و با طبقه بالای شما کار داریم. اما ریحانه گفت برای بردن من آمده اید، چرا حرف الکی می زنید؟ بیایید داخل. پرسیدند که آقاتون خانه است؟ گفتیم بله و در را باز کردیم.
مادر ریحانه طباطبایی در ادامه ی گفت و گو با کلمه می افزاید: آمدند داخل خانه و همه جا را گشتند. حتی انباری و داخل ماشین ها را. داخل همه اتاق ها را گشتند، اما خیلی به هم نریختند. دفترچه های یادداشت و کیس کامپیوتر ما را هم بردند. آقای خاتمی چند روز پیش برای تولدش دستخطی داده بودند که ریحانه آن را قاب کرده بود که این قاب را هم با خود بردند.
شهناز سیاقی با بیان اینکه “نگفتند که از کجا آمده اند” می گوید: ولی می خواستند او را ببرند بند ۲۰۹ زندان اوین. از سپاه نبودند، و ظاهرا از وزارت اطلاعات بودند و رفتارشان هم خیلی خوب بود.
ریحانه طباطبایی ۲۱ آذر ۱۳۸۹ از سوی سپاه بازداشت و به مدت ۳۶ روز در انفرادی بند ۲ الف سپاه تحت بازجویی قرار گرفت. وی فروردین امسال به اتهام فعالیت برای دستیابی به انتخابات آزاد و انتشار اخبار جنبش سبز، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
همان زمان کلمه گزارش داده بود که در حکم صادره برای این روزنامه نگار و فعال جنبش سبز، تلاش برای انتخابات آزاد از طریق”حذف نظارت استصوابی شورای نگهبان و اصلاح شورای نگهبان، مطبوعات آزاد، احزاب آزاد و آزادی زندانیان اغتشاشات و فتنه گران و عدم دخالت نظامیان در سیاست و اقتصاد و بازگشت نظامیان به پادگان ها” به معنای “تضعیف ارکان نظام جمهوری اسلامی” فرض شده و این موارد که همگی ریشه در قانون اساسی و شعارهای انقلاب دارد را “بر اساس ایده و نظریه انحرافی مصطفی تاجزاده” دانسته اند!
در بخش های دیگری از حکم صادره برای این روزنامه نگار، انتشار اخبار زندانیان سیاسی و دیگر اخبار جنبش سبز به عنوان “زنده نگهداشتن جریان فتنه و برجسته کردن اخبار مربوط به محکومان جریان فتنه و متهمان حوادث پس از انتخابات” عنوان شده و نیز “شرکت در مراسم چهلم ندا آقا سلطان و سهراب اعرابی و مراسم شمع روشن کردن در خیابان ولی عصر و شرکت در تجمع اعتراضی خانواده های زندانیان و محکومان در مقابل زندان اوین” به عنوان دیگر مصادیق ارتکاب ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی موسوم به “تبیلغ علیه نظام” ذکر شده است.
طباطبایی بیش از این در مجله ایران فردا، خبرگزاری سینا، روزنامه های فرهیختگان، کلمه سبز، شرق و بهار سابقه فعالیت داشته است.
مادر وی در خصوص احضار چندی پیش او و حکم بازداشت وی در زمان بازداشت سایر روزنامه نگاران، گفت: رفته بودند روزنامه با حکم بازداشت ولی ریحانه برای مصاحبه رفته بود و زمانی که به روزنامه رسید آنها رفته بودند. بازجویش هم به او توصیه کرد که مراجعه نکند.
خانم سیاقی در ادامه می افزاید: روز گذشته هم با او تماس گرفتند و از او خواستند که اواسط هفته ی آینده برای پاسخ به سوالاتی مراجعه کند.
شهریور ماه امسال اجرای احکام این روزنامه نگار را برای اجرای حکم حبس خود فراخواند اما پس از مراجعه به وی گفته شد که فعلا حکمش اجرا نخواهد شد. همان روزها حسین زمان در یادداشتی کوتاه به ریحانه طباطبایی نوشته بود: اگر رفتی، سلام من را به آزادی برسان. درود من را که خسته ام، خسته از هر چه بوی پستی میدهد، تقدیم رهایی کن. تو جوانی و با جوانیت به همه جوانان این مرز و بوم راه و رسم جوانی را می‌آموزی و به سالخوردگان ما یاد خواهی داد که خیلی اوقات باید غرور خود را کنار بگذارند و به فرزندان خود اعتماد کنند. از همه مهم‌تر تو با رفتنت به علما و فضلایی که زیر سایه تقیه آرمیده‌اند خواهی آموخت که علم و فضیلت بدون شجاعت حاصلی ندارد و اگر می‌خواهند مردم ایشان را باور کنند بایستی از روی تشکچه حجره‌شان برخیزند و حق طلبی پیشه کنند و البته لازمه حق جویی و حق طلبی شجاعت است.
چهار روز از بازداشت وسیع روزنامه نگاران ایرانی می گذرد، نهادهای امنیتی به همراه بازوهای رسانه ای و سیاسی این جریان به اتهام زنی های اثبات نشده خود ادامه داده و خانواده های بازداشت شدگان نیز در وضعیت بلاتکلیفی به سر می برند.
به گزارش کلمه، اگرچه در ابتدا قرار بود دادستانی تهران درباره این بازداشت ها بیانیه ای صادر کند، اما وزارت اطلاعات که بانی و طراح برخورد اخیر است، زمام امور تبلیغاتی این پروژه را نیز در دست گرفته و دیروز طی بیانیه ای از تداوم بازداشت ها خبر داد. بیانیه ای بی محتوا و پر از رجز که تحلیل ها مبنی بر هدف ارعاب از این برخوردها را تایید می کند. بیانیه ای که فقدان محتوای آن به معنای جدی نبودن تهدیدهای آن نبود و همان روز گذشته با بازداشت علی دهقان، دبیر اقتصادی روزنامه بهار که او نیز تنها دو روز از مراسم عقدش می گذشت، تداوم برخوردها را نشان داد. این روند امروز نیز ادامه داشت و ریحانه طباطبائی، روزنامه نگار سیاسی روزنامه شرق نیز بازداشت شد.
از سوی دیگر اگرچه برخی خبرها حاکی است که برای برخی بازداشت شدگان قرار وثیقه تعیین شده، اما در عمل تنها مطهره شفیعی، دبیر سیاسی روزنامه آرمان که مبتلا به بیماری ام اس است، پس از یک روز بازداشت، آزاد شد. در این بین کیوان مهرگان نیز که به عنوان اجرای ۴ سال حبس احضار شده بود، طی یک نوبت تماس تلفنی که با همسر خود داشته، با توجه به عدم اعلام وضعیت و محل حبس خود، به نظر می رسد که او نیز به بند ۳۵۰ که بند عمومی زندان اوین و محل نگهداری متهمانی است که برای اجرای حکم و نه بازجویی اعزام می شوند، فرستاده نشده است.
ساعتی پیش نیز گزارش شد که فاطمه ساغرچی مدیر سابق کتابخانه مرکز تحقیقات استراتژیک شنبه هفت بهمن٬ ساعت هشت شب در منزل خود بازداشت شده است.
با این حساب شمار بازداشت شدگان به ۱۶ نفر به این شرح می رسد: جواد دلیری (سردبیر روزنامه اعتماد)، نسرین تخیری (دبیر اجتماعی روزنامه اعتماد)، ساسان آقایی (دبیر گروه بین‌الملل روزنامه اعتماد)، پژمان موسوی (دبیر رسانه روزنامه بهار)، امیلی امرایی (خبرنگار فرهنگ و هنر روزنامه بهار)، پوریا عالمی (طنز نویس روزنامه شرق)،نرگس جودکی (دبیر اجتماعی روزنامه آرمان)، اکبر منتجبی (دبیراجرایی و سیاسی هفته‌نامه آسمان)، حسین یاغچی (دبیر ادبیات هفته‌نامه آسمان)، صبا آذرپیک (خبرنگار سابق روزنامه اعتماد)، کیوان مهرگان (دبیر سیاسی روزنامه توقیف شده روزگار)، سلیمان محمدی(دبیر سرویس حوادث روزنامه بهار) و میلاد فدایی اصل(دبیر سرویس سیاسی خبرگزاری ایلنا)، فاطمه ساغرچی (سایت جماران)، علی دهقان (روزنامه بهار) و ریحانه طباطبایی (روزنامه بهار)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر