به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۱ دی ۲۹, جمعه

آلودگی هوا، سقط جنین و حالا کور شدن مردم؛ با «بنزین سمی» به کجا می‌رویم

همزمان با تشدید آلودگی هوای تهران و کلانشهرها دبیر انجمن خودروسازان با هشدار پیرامون تولید بنزین با مخلوط ۳۵ درصدی متانول که دولت با افتخار خبر تولید آن را گزارش داد، در نامه ای اخطار داد: بخار متانول به شدت سمی بوده و علاوه بر صدمات ریوی ، حتی ممکن است باعث کوری چشم شود. به گزارش کلمه، در پی درج خبر رونمایی از تولیدبنزین با مخلوط ۳۵ درصدی متانول،.......................



 همزمان با تشدید آلودگی هوای تهران و کلانشهرها دبیر انجمن خودروسازان با هشدار پیرامون تولید بنزین با مخلوط ۳۵ درصدی متانول که دولت با افتخار خبر تولید آن را گزارش داد، در نامه ای اخطار داد: بخار متانول به شدت سمی بوده و علاوه بر صدمات ریوی ، حتی ممکن است باعث کوری چشم شود.
به گزارش کلمه، در پی درج خبر رونمایی از تولیدبنزین با مخلوط ۳۵ درصدی متانول، انجمن خودروسازان ایران اقدام به انتشار نامه ای خطاب به معاون سازمان حفاظت محیط زیست کرده و نسبت به تبعات استفاده از این بنزین هشدار داده است.
در این نامه با اشاره به  خبر رونمایی از تولید ۶ تا ۷ میلیون لیتر بنزین با مخلوط ۳۵ درصدی متانول با حضور قاسمی وزیر نفت ، آمده است: در حالیکه در اغلب کشورهای جهان برای ارتقاء کیفیت سوخت ، از ۵ تا ۱۵ درصد اتانول استفاده می کنند متأسفانه ما به دنبال استفاده از متانول آن هم با ترکیب ۳۵ درصدی هستیم که حتی بخار آن باعث کوری چشم می شود.
هشدار انجمن خودروسازان نسبت به تولید این بنزین در شرایطی است که خبر رونمایی از تولید ۶ تا ۷ میلیون لیتر بنزین با مخلوط ۳۵ درصدی متانول با افتخار در رسانه های حکومتی گزارش شد که «برای نخستین بار از ترکیب بنزینی جدید حاوی ۳۵ درصد متانول رونمایی شد که ایران پس از چین دومین کشور جهان است که قصد دارد بنزین ۳۵ درصد متانول را وارد چرخه سوخت رسانی خود بکند.»
سلامت شهروندان که مدتهاست در پی بی تدبیری و سوء مدیریت مدیرات و مسوولان سطوح مختلف به شماره افتاده با نامه اخیر انجمن خودروسازان نگرانی ها را دو چندان کرده است. چرا که مطابق آنچه در مراسم رونمایی آن مورداشاره قرار گرفت که  در حال حاضر ظرفیت تولید متانول در صنایع پتروشیمی ایران حدود ۵ میلیون تن در سال است که ساخت و اجرای ۱۶ میلیون تن ظرفیت جدید تولید متانول با مشارکت بخش خصوصی آغاز شده که ظرفیت تولید این محصول پتروشیمیایی تا مرز ۲۱ میلیون تن در سال افزایش می‌دهد.
در این گزارش ها هم چنین از  تولید سالانه ۲۱ میلیون تن متانول به عنوان مهمترین پشتوانه فنی و اقتصادی تولید و عرضه بنزین ۳۵ درصد متانول در سطح کشور یاد شد.
احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران  عوارض استفاده از بنزین پایه متانول را به شرح زیر برشمرده است:
۱-  سیستم سوخت رسانی ، باک ، فیلتر و پمپ بنزین ، لوله های فلزی ، واشرها و قطعات پلاستیکی دچار خوردگی شدید و در نتیجه نشت بنزین می شود که خطر آتش سوزی خودروها را تشدید می کند.
۲- مصرف سوخت به شدت بالا می رود و لذا باک خودروها باید تعویض شده و بزرگتر شوند.
-ECU -های حدود ۱۰ میلیون خودروی در حال تردد باید تعویض شده و مطابق ترکیب جدید برنامه ریزی شوند
۴-کاتالیست کانورتور خودروها باید تعویض و با طراحی جدید نصب شوند.
۵- بخارات متصاعده از متانول به شدت سمی بوده و علاوه بر صدمات ریوی ، حتی ممکن است باعث کوری چشم شود.
او با ذکر موارد فوق خواستار آن شده اقدامات لازم جهت توقف تولید بنزین پایه متانولی انجام شود.
با این وجود وزارت نفت مدعی ویژگی‌های تولید بنزین متانولی شده و جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفتگو با مهر درباره مهمترین ویژگی‌های ترکیب جدید بنزین متانولی، گفته است: این ترکیب جدید بنزین فاقد ترکیبات آروماتیکی، بنزن و برخی از آلاینده های زیست محیطی است.
این مقام مسئول با اعلام اینکه فشار بنزین پایه متانولی در مقایسه با بنزین موجود بالاتر است، تصریح کرد: ضمن آنکه با حذف ترکیبات حلقوی هیدروکربوری تولید و عرضه این نسل جدید بنزین دارای مزیت های زیست محیطی است.
از سویی روزنامه حمایت متعلق به قوه قضائیه با اشاره به آلودگی هوا نوشت: شاید تاثیر جوی آلودگی‌ هوا بر ریه و قلب مشخص‌تر از دیگر ارگان‌های بدن باشد و کمتر کسی از تاثیر این آلودگی‌های زیست‌محیطی بر‌روی چشم و حتی ژنتیک دردی داشته باشد.
پزشکان می گویند: قدرت چسبندگی مونوکسیدکربن به گلبول‌های سرخ ۲۰۰ برابر اکسیژن است و در هوای سالم ۶ ساعت طول می‌کشد، خون پاک شود و با کپسول اکسیژن خالص ۳۰ ‌دقیقه طول می‌کشد تا مونوکسیدکربن از خون خارج شود. غیر از مونوکسیدکربن و دی‌اکسید نیتروژن، سرب نیز در هوا وجود دارد. سرب با غلظت ۶۰ میکروگرم در دسی‌لیتر پلاسما سبب افزایش ورم مغزی می‌شود که علایم آن باعث سردردو کاهش دید شده و حاصل مسمومیت مزمن آن کم‌خونی، افسردگی و کند ذهنی و کم حافظگی را بدنبال دارد.هر چند این اظهار نظرهای پزشکی هر شهروند تهرانی را به وحشت می اندازد ولی متاسفانه آلودگی هوای تهران دیگر بخشی جدانشدنی از پایتخت شده و انگار دیگر شهروندان تهرانی نیز به ناچار عادت کرده‌اند در هوای آلوده تنفس کنند.
در این میان بحث سلامتی جامعه به کلی نادیده گرفته شده و گزارش ها حاکی از آمار افزایش سقط جنین و اختلال های ژنتیکی بر اثر آلودگی هواست و از یک سو بسته های حمایتی برای افزایش جمعیت و زاد و ولد هم در حال تهیه است!
طبق اعلام دکتر سعید دستگیری در مورد تاثیر آلودگی هوا بر تولد نوزادان معلول بررسی ها نشان می دهد که میزان آلودگی هوای تهران از نظر فلزات سنگین، همچون میزان بمباران ها ست و غلظت فلزات سنگین در هوای پایتخت با میزان فلزات سنگین آزاد شده در هوا پس از بمباران برابری می کند.
به گفته این پزشک به طور معمول از هر یکهزار تولد، دو نوزاد در ایران مبتلا به اختلال های کروموزومی هستند که با افزایش آلودگی هوا این میزان به ۲۴ درصد افزایش می یابد. در واقع می توان گفت آمار تولد نوزادان با نقص ژنتیکی با پدر و مادر کاملا سالم افزایش یافته است که منشا همه این ها آلودگی هواست.این محقق اپیدمیولوژی خاطرنشان کرد: در تحقیقی که به تازگی انجام داده ایم آمارهایی به دست آمده که حاکی از این است که در کشور یک مورد از هر سه مورد اختلال های ژنتیکی مادرزادی ناشی از آلودگی هوا و پارازیت های موجود است و همچنین این آلودگی های محیطی تا ۳۰ درصد خطر سقط جنین را در کشور افزایش داده است. با وجوداین هنوز هم برخی بر این باورند که آلودگی هوا و فلزات سنگین موجود در هوا نمی تواند بر روند سقط جنین و جهش های ژنتیکی مادرزادی تاثیر گذار باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر