به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۱ بهمن ۸, یکشنبه

باز هم تأخیر در پرداخت حقوق کارکنان دولت

کلمه

از زمانی که گفتند نفت را بر سر سفره مردم می آوردند و وعده عدالت دادند، پیش از ۷ سال می گذرد، قرار بود دانه درشت های اقتصادی شناخته شوند و دست آنان از بیت المال قطع شود. دانه درشتی که معرفی نشد هیچ، نفت هم از سر سفره مردم قطع شد و اکنون بسیاری از اقشار که خصوصا حقوق بگیر دولت هستند مدتی است که حقوق نگرفته اند و یا با تاخیر دریافت کرده اند. درآمدها روز به...........


از زمانی که گفتند نفت را بر سر سفره مردم می آوردند و وعده عدالت دادند، پیش از ۷ سال می گذرد، قرار بود دانه درشت های اقتصادی شناخته شوند و دست آنان از بیت المال قطع شود. دانه درشتی که معرفی نشد هیچ، نفت هم از سر سفره مردم قطع شد و اکنون بسیاری از اقشار که خصوصا حقوق بگیر دولت هستند مدتی است که حقوق نگرفته اند و یا با تاخیر دریافت کرده اند. درآمدها روز به روز کمتر می شود، به همان نسبت تورم افزایش پیدا می کند و از قدرت خرید مردم کاسته می شود.
به گزارش کلمه، آمارهای مختلفی از کسری بودجه امسال دولت وجود دارد. دولتمردان، نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی هرکدام یک چیز می گویند. اما بر سر حداقل چیزی در حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان اتفاق نظر وجود دارد. این رقم مربوط به حدود دو ماه قبل است، و حالا با تحریم های بیشتر در پیش رو و نشانه های دیگری همچون افزایش بدهی دولت به بانک ها و توقف پرداخت های دولت به پیمانکاران، می توان بحرانی تر شدن اوضاع را حدس زد.
در این میان، به تعویق افتادن مکرر پرداخت حقوق ها به سبب خالی بودن جیب دولت، نشان می دهد که کار به مرحله ای غیر قابل بازگشت رسیده و دولت ناچار از آشکارسازی دست خالی خود شده است.
هشدارهای یک نماینده مجلس که هفته پیش از ناتوانی وزارت بهداشت و درمان در پرداخت حقوق کارمندان خود سخن می گفت و به تعویق یک ماهه کامل اشاره می کند، تنها اشاره ای به نوک کوه یخ بود. این در حالی است که ماه گذشته هم در همین روزها، کلمه گزارش داد که حقوق ماهانه بسیاری از کارمندان شاغل و بازنشسته کشوری و لشکری هنوز پرداخت نشده است.

از این جیب به آن جیب
برآوردهای موجود نشان می دهد که دولت از پروژه های عمرانی، بودجه های ارگانی، منابع استانی، بدهی های معوقه و حتی یارانه های نقدی ماهانه و هرجای دیگر که توانسته، زده و کم گذاشته تا کار به تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان دولت نرسد. اما بالاخره اتفاق که نباید می افتاد، افتاده و از آغاز زمستان ۹۱ ناتوانی در تامین به موقع دستمرد حقوق‌بگیران دولت نیز در کارنامه حاکمیت یکدست اصولگرا ثبت شده است.
تمامی این ها در حالی است که دولت احمدی نژاد که درآمد افسانه ای نفت را در اختیار داشت، در یک سال و نیم گذشته انواع و اقسام ترفندها را برای توانا نشان دادن دولت در پرداخت حقوق کارکنان خود به کار بسته بود. این ترفندها که باعث توقف بسیاری از پروژه های توسعه ای و رشد اقتصادی شده و تقریبا عمران و توسعه را در کشور به تعطیلی کشانده، در کنار درآمد بالای ریالی دولت در پی بالا رفتن نرخ ارز، کاهش حقوق کارمندان با حذف بسیاری از پاداش ها و اضافه کارهای آنها و بالاخره ادامه اجرای هدفمندی یارانه ها که خالی کردن جیب مردم و ریختن به کیسه درآمد دولت را در پی داشته، باز هم نتوانسته مانع از رسیدن به مرحله ی تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان دولت شود.
در این اوضاع و احوال، رئیس دولت با عوام فریبی در پی اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها است و می خواهد با افزودن مبلغی به یارانه دریافتی مردم و در ازای آن رها کردن قیمت ها در فضای بحران زده اقتصادی کشور و بهره برداری از افزایش قیمت ها، چند برابر یارانه مردم را از جیب آنها گرفته و به خزانه دولت واریز کند و از طرفی دیگر مجلس نیز در اینجا با دولت همدستان شده است و می خواهد حقوق کارمندان را به اسم کمک از این جیبشان خارج و به آن یکی جیبشان واریز کند.
آموزش و پرورش حق الزحمه نمی دهد
در همین راستا، یک عضو کانون صنفی معلمان، از پرداخت نشدن حق‌الزحمه نیروهای ستادی آموزش و پرورش از اسفند ماه سال گذشته تا کنون خبر داده است. محمدرضا نیک‌نژاد در این باره به ایلنا گفت: “در حال حاضر ۱۰ ماه در پرداخت حق الزحمه نیروهای ستادی آموزش و پرورش تأخیر وجود داشته است و بیش از چهار ماه از موعد پرداخت اضافه کاری حق‌التدریس معلمان گذشته است و هیچ برنامه و خبری هم مبنی بر پرداخت این اضافه کاری‌ها از طرف آموزش و پرورش اعلام نمی‌شود. ”
لیست حقوق ها به آموزش و پرورش داده شده اما هیچ خبری از پرداخت ها نیست و معلمان هیچ امیدی به دریافت معوقه ها ندارند. در واقع در آموزش و پرورش دو نوع دریافتی وجود دارد، یکی حقوق ثابت و دیگری حقوق حق‌التدریس است. در حالیکه پیش از این نیروهای ستادی و اجرایی مدارس هر دو ماه این حق‌الزحمه‌ها را دریافت می‌کردند اما در سال جاری در یک حالت غیر معمول با وجود قرار گرفتن در ماه پنجم، هنوز این حق‌التدریس‌ها به معلمان پرداخت نشده‌اند.
حاجی‌بابایی (وزیر آموزش و پرورش) نیز چون رییس خود در روزهای آغازین کارش صدها وعده و وعید به معلمان داده بود که یکی از آنها نیز وعده پرداخت هر ماه حق التدریس های معلمان و حق الزحمه نیروهای ستادی بود. تا پیش از و بر اساس قانون نیروهای ستادی و معلمان حق الزحمه خود را هر دو ماه دریافت می کردند اما حاجیی بابای اعلام کرد که به خاطر حفظ شان معلمان می‌خواهد هر ماه حق‌التدریس‌های معلمان و حق‌الزحمه نیروهای ستادی را پرداخت کند.
اما آموزش و پرورش تنها یک ماه به وعده‌اش عمل کرد و مبلغ اضافه‌کاری را در‌‌‌ همان ماه پرداخت کرد و بعد از آن، همچون تمامی وعده های دولت عدالت پرور، این وعده نیز بر زمین ماند و اکنون بیش از ۱۰ ماه است که هیج خبری از حق الزحمه معلمان نیست.
۸۷ هزار کارگر بازنشسته بدون حقوق
اخبار منتشر شده در خبرگزاری ها همچنین حاکی است که ۸۷ هزار بازنشسته صنعت فولاد کشور که در معادن یا گرمای بیش از حد کار کرده‌اند، سه ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند.
سید هادی حسینی نماینده قائم و جویبار در مجلس در تذکری به وزیر صنعت معدن تجارت در این باره گفته است: “۸۷ هزار بازنشسته مظلوم صنعت فولاد سه ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند آیا اگر ما یک ماه حقوق خود را دریافت نکنیم می‌توانیم مشکلات گرانی‌های موجود در کشور را تحمل کنیم. من به وزیر تذکر می‌دهم که نسبت به این موضوع رسیدگی کند و مشکلات را حل کند.”
افزایش نامتناسب دستمزد و تورم
از طرفی دیگر ۵۰۰ نفر از مجموع ۲۰۰۰ کارگر فصلی که به کار بریدن نی‌شکر در مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر اشتغال دارند از بامداد سه شنبه (سوم بهمن ماه) با سفر به پایتخت به اجرای نشدن طبقه‌ بندی مشاغل و بازنشستگی پیش از موعد در مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند. خبرگزاری ایلنا در این باره گزارش داده است که این کارگران چهارشنبه و پنجشنبه (چهارم و پنجم بهمن) نیز در اعتراض به عدم پایپندی به وعده‌هایی که در سفر استانی هیئت دولت در خصوص اجرای طرح بندی مشاغل و بازنشستگی پیش از موعد به آنان داده شده بود، تجمع خود را ادامه دادند. به گفته یکی از کارگران حاضر در این تجمع، در سه روز گذشته هیچ مقام مسئولی برای شنیدن و رسیدگی به مطالبات آنان در جمعشان حضور پیدا نکرده است. کارگران نی‌بر مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر پیش از این تاکید کرده بودند تا زمانی که پاسخ قانع کننده‌ای دریافت نکنند به تجمع اعتراضی‌شان ادامه می‌دهند.
همچنین چنگیز اصلانی رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان همدان نیز اظهار داشت که تشکلهای کارگری استان همدان در راستای دفاع از حق و حقوق کارگران بیانیه‌ای را خطاب به به بیش از ۵۰ دستگاه استانی نوشته‌اند. بر اساس گفته های این مقام کارگری بانک مرکزی نرخ تورم را ۲۸ درصد اعلام کرده این درحالی است که نرخ تورم بیش از ۴۰ درصد در کالاهای اساسی و بیش از ۵۰ درصد در کالاهای غیراساسی است و اگر شورای عالی کار توجه‌ای به افزایش دستمزد‌ها نداشته باشد باید در انتظار واکنش جامعه کارگری باشد. وی با تاکید براینکه کارگران همواره در خدمت اعتلای نظام بوده‌اند، اظهار داشت: “حقوق صنفی کارگران خط قرمز نمایندگان کارگری است.”
در حالی که کمتر از دو ماه به پایان سال نمانده است بر اساس گزارش منابع رسمی و غیر رسمی، بخشی از حقوق برخی کارمندان شاغل و بازنشسته کشوری و لشکری پرداخت نشده است. در حالی بسیاری از کارمندان ایرانی هنوز حق الزحمه ها و حقوق های خود را دریافت نکرده اند که اخیرا هیات وزیران مصوبه‌ای داشته که براساس آن، چهار‌میلیون دلار از بودجه وزارت نفت را در اختیار سه کشور افریقایی ازجمله زیمبابوه و افریقای مرکزی قرار می دهد.
پرداخت کمک نقدی یا کالایی به دهک‌های یک تا هفت جامعه
بر اساس اخبار منتشر شده از نشست‌های شبانه مجلس و دولت، گفته می شود که با دستور رهبری قرار است “در زندگی اقشار پایین تحولی رخ دهد و کمکی به آنها در شب عید انجام شود.”
ایرج ندیمی در گفت و گو با تسنیم با اشاره به جزئیات توافق مجلس و دولت برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر گفته است: “در این جلسات توافق شد که تنها برای یک بار در آستانه عید نوروز بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان از محل صندوق توسعه ملی میان دهک‌های یک تا هفت که طبقات پایین جامعه هسند، کمک نقدی یا کالایی صورت بگیرد. همچنین در این جلسات توافق شد حقوق عقب افتاده برخی دستگاه‌ها و نهادها که نزدیک به ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان است، از محل صندوق توسعه ملی پرداخت شود.
ندیمی تاکید کرد: “همچنین مبلغی بین ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان برای پیمانکاران کوچک و بزرگ پیش‌بینی شد که این مبلغ از محل صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: قرار است جمع این ۳ مبحث با نرخ ۱۲۲۶ تومان از صندوق توسعه ملی برداشت شود.”
این تصمیمات در حالی گرفته می شود که هنوز خبری از حقوق های عقب افتاده نیست و معلوم نیست دولت و مجلس چطور می خواهند این وعده ها را عملی کنند.
پنج ماه قبل کلمه گزارش داد که دولت در نامه به عالی ترین مقام دستگاه های اجرایی زیرمجموعه خود، احتمال ناتوانی از پرداخت کامل حقوق کارمندان در ماه های بعد را مطرح کرده و خواستار آمادگی دستگاه ها برای چنان وضعیتی شده است. بر اساس آن گزارش، یکی از زیرمجموعه های اقتصادی دولت خبر داده که ذخایر ارزی کشور رو به اتمام است و ممکن است تنها تا شش ماه دیگر کفاف نیازها را بدهد.
بر اساس آن گزارش، دولت همچنین احتمال ناتوانی از پرداخت حقوق کارمندان در ماه های آینده را مطرح کرده و بخشنامه ای دارای طبقه بندی برای همه زیرمجموعه های دولت و دستگاه های اداری ارسال شده که در آن با طرح احتمال کاهش ۵۰ درصدی حقوق و دستمزد ماهانه کارمندان در صورت تداوم وضعیت کنونی، از بالاترین مقام مسئول هر دستگاه خواسته شده تدابیر لازم را جهت پیشگیری از وقوع هرگونه نارضایتی در میان کارمندان و کارکنان آن دستگاه مربوطه پیش بینی کند.
برخی کارشناسان هم در واکنش به آن خبر، این احتمال را مطرح کرده بودند که دولت برای به تعویق انداختن این اتفاق و عقب افتادن بحران، ممکن است به چاپ کردن پول بی پشتوانه رو بیاورد؛ کاری که در سال قبل نیز برای تامین ریال جهت پرداخت یارانه های نقدی انجام شده بود و به شتاب بیشتر در افزایش نقدینگی و تورم حاصل از آن انجامید.
*          *          *
سه سال پیش سید علیرضا بهشتی شیرازی، از مشاوران میرحسین موسوی که هم اکنون در بند ۳۵۰ اوین زندانی است، همانند بسیاری دیگر از دلسوزان کشور که وضعیت امروز را پیش بینی می کردند، در یادداشتی هشدار داد که ادامه شیوه فعلی مدیریت نظام، کار را به شورش نان هم خواهد کشاند. دوباره خوانی و تأمل در آن یادداشت، در شرایط امروز که کشور در حال غرق شدن در باتلاق مشکلات اقتصادی و اجتماعی است، ضروری به نظر می رسد:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر