به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۱ بهمن ۱۲, پنجشنبه

پشت پرده فرستادن یک میمون به فضا توسط ایران

هرچند که تهران ادعا می کند که میمون پس از این سفر ۲۵۰ کیلومتری به فضا در سلامت کامل به زمین برگشته است، اما فعالان حقوق حیوانات این عمل را یک رفتار بی رحمانه دانستند. صبح روز دوشنبه و بعد از ادعای پرواز موفق میمون به فضا توسط راکت ساخت ایران، این کشور به خط جهانی فضانوردان پیوست. رسانه های رسمی ایران فرستادن راکت کاوشگر به نام پیشگام و بازگشت موفقیت آمیز آن را تا ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری گزارش دادند. هرچند این ادعا هنوز نیاز به تایید از منابع غیر وابسته دارد، منابع خبری رسمی................



هرچند که تهران ادعا می کند که میمون پس از این سفر ۲۵۰ کیلومتری به فضا در سلامت کامل به زمین برگشته است، اما فعالان حقوق حیوانات این عمل را یک رفتار بی رحمانه دانستند.
صبح روز دوشنبه و بعد از ادعای پرواز موفق میمون به فضا توسط راکت ساخت ایران، این کشور به خط جهانی فضانوردان پیوست. رسانه های رسمی ایران فرستادن راکت کاوشگر به نام پیشگام و بازگشت موفقیت آمیز آن را تا ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری گزارش دادند. هرچند این ادعا هنوز نیاز به تایید از منابع غیر وابسته دارد، منابع خبری رسمی ایران می گویند که راکت پس از رسیدن به هدف موردنظر بازگشته و میمون نیز در سلامت کامل به سر می برد.
عکس این میمون بلافاصله بعد از ارسال از منابع خبری رسمی ایران در رسانه های مجازی دست به دست گشت و یادآور مسابقات فضایی آمریکا و روسیه در دهه های ۴۰ و ۵۰ شد، زمانی که حیوانات قهرمانان این رقابات بودند.
آمریکا در سال ۱۹۴۸ میمونی را به ارتفاع ۸۳ مایلی زمین فرستاد که قبل از بازگشت راکت به زمین جان داده بود. روسیه به تلافی سگی را به مدار فرستاد.
لازم به ذکر است که انجام این مانور در ایران مقارن با سالروز پیروزی انقلاب ۵۷ است که در دو هفته آغازین فوریه جشن گرفته می شود. ایران معمولا در این دهه از دستاورد های علمی و تکنولوژیک خود پرده برداری می کند. وزیر دفاع ایران این عملیات را قدم بزرگی برای محققان و متخصصان خواند و آن را مرحله آغازین پروژه پرواز انسان به فضا در سال ۲۰۲۰ دانست.
محمود احمدی نژاد گفت این حرکت نشان می دهد که ایران می تواند احاطه غرب را در نبرد فضایی شکست دهد. اما “مایکل المان” از اعضا ارشد موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک می گوید این مانور فضایی ایران اصلا آنها را متعجب نکرده. تجربیات نا موفق چند سال گذشته ایران که البته به رسانه ها نرسید انگیزه ایران را برای انجام این عملیات از پیش نشان داده بود. المان در گفتگو با گاردین اضافه کرد که” از ظواهر امر پیداست که یک راکت جنگی برای فرستادن این میمون بیچاره به فضا استفاده شده است. به نظر می رسد راکت مورد استفاده در این عملیات از راکتهای جنگی زلزال یا فاتح ۱۱۰ بوده که پرتاب آنها بسته به میزان وزنی که حمل می کنند تا آستانه ۱۰۰ کیلومتر بسیار معمول است”. المان همچنین ادعا می کند که از نظر علمی و تکنولوژیکی هیچ قابلیت جدید و ویژه ای با پرتاب این راکت به فضا ثبت نشده است.
در پی انتشار عکسهای فرستادن میمون به فضا، گروه پتا که مدافع حقوق حیوانات است ابراز نگرانی کرد که “ایران دارد تجربه بی ثمر و بی رحمانه دوران تاریک جنگ های فضایی را تکرار می کند”. این ارگان همچنین با ابراز تاسف از مشاهده “عکس این میمون که به وضوح چهره ترسیده او را نشان می دهد” اضافه کرد که این نوع عملیات بر روی میمون ها به شدت تاثیر می گذارد نه تنها خود این تجربه، بلکه آنها از آزمایشهای قبل و بعد از عملیات هم رنج می برند.
ویکتوریا نولند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نه تنها بازگشت میمون به زمین را تایید نکرد بلکه بر اصل پرتاب این راکت به فضا هم مهر تایید نزد. او در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه ۲۸ ژانویه اعلام کرد که اگر این خبر درست باشد یک نگرانی جدی است چرا که مصداق نقض قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد است که ایران را از هرگونه فعالیت موشکی که می تواند منجر به دستیابی به سلاح های هسته ای شود منع می کند.
قدرتهای غربی ابراز نگرانی می کنند که فعالیت های موشکی ایران می تواند اهداف نظامی داشته باشد. نگرانی دولت های غربی این است که دانشمندان ایرانی به طور همزمان روی برنامه های موشکی و هسته ای کار کنند که هدف نهایی آن دستیابی به کلاهک هسته ای است. ایران البته همیشه این اتهام را رد کرده و می گوید که برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است.
مذاکرات هسته ای ایران با غرب اکنون در مرحله ای نامعلوم است و تاریخ مذاکرات بعدی مشخص نیست. سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کاترین اشتون ادعا می کند که ایران پیشنهاد مذاکره در اواخر ژانویه را رد کرد. این درحالیست که ایران برای هرگونه همکاری اعلام آمادگی کرده است. مذاکراتی برای تعیین یک تاریخ در ماه فوریه درحال انجام است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر