به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۱ بهمن ۱, یکشنبه

کاهش عرضه و افزایش قیمت برنج، ترفند دولت برای توجیه واردات بیشتر

نابسامانی اقتصادی بعد از کالاهای مختلف این بار به مدد ترفند تازه دولت برای مقدمه چینی واردات بیشتر، بازار محصول «برنج» را فرا گرفته است. به گزارش کلمه، آنچه در ظاهر مشاهده می شود فضای بازار حکایت از کمبود برنج دارد که با اخبار نایاب شدن این محصول در تهران و شهرستانها دنبال می شود؛ کمبودی که بسیاری از مردم را برای خرید بیشتر و یا تامین نیاز روزانه به تهیه این محصول سوق داده..........................



نابسامانی اقتصادی بعد از کالاهای مختلف این بار به مدد ترفند تازه دولت برای مقدمه چینی واردات بیشتر، بازار محصول «برنج» را فرا گرفته است.
به گزارش کلمه، آنچه در ظاهر مشاهده می شود فضای بازار حکایت از کمبود برنج دارد که با اخبار نایاب شدن این محصول در تهران و شهرستانها دنبال می شود؛ کمبودی که بسیاری از مردم را برای خرید بیشتر و یا تامین نیاز روزانه به تهیه این محصول سوق داده که  با خبر تشکیل صف های مختلف در شهرستانها نایاب شدن برنج قوت بیشتری گرفته است.
پشت این ماجرا اما همان دستان پنهانی مشاهده می شود که محمود احمدی نژاد بارها از آن سخن گفته است. دولت با ترفند تازه خود و با فضاسازی مصنوعی و کمبود عرضه عامدانه برنج و در نتیجه افزایش نرخ آن، می خواهد راهی برای افزایش هرچه بیشتر واردات این محصول باز کند، هرچند بهای آن بیکاری و ورشکستگی شالیکاران باشد.
برای درک بهتر دست های پنهان کافی است توجه کنیم در حالی که امسال برنج به ارزش ۹۷۵ میلیون دلار وارد کشور شده است دبیر انجمن برنج از تفاوت ۱۵۰۰ تومانی قیمت تمام شده برنج وارداتی و عرضه شده در بازار خبر می‌دهد. تفاوت سودی که به جیب کسانی می رود که به نظر می رسد امضاهای خاص شان پای این دست واردات وجود دارد.
رانت ۱۲۵۵ میلیارد تومانی دولتمردان در واردات برنج  
به گفته جمیل علیزاده شایق، برنج خارجی که با ارز مرجع وارد کشور می‌شود قیمت تمام شده آن کیلویی ۲۰۰۰ تومان است اما در بازار کشور کیلویی ۳۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.
اقتصاد آنلاین به نقل از دبیر انجمن برنج اضافه می کند: این تفاوت سود به جیب واردکننده و واسطه‌هایی که در این میان برنج توزیع می‌کنند، می‌رود.
در ۹ ماهه نخست سال جاری برنج به ارزش ۹۷۵ میلیون دلار و یک هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان وارد کشور شده است و سود ۷۵ درصدی آن نصیب واردکننده و دلال شده است.
در ۹ ماه نخست سال جاری ۸۳۷ هزار و ۴۶۲ تن برنج وارد کشور شده است که تفاوت ۱۵۰۰ تومانی در هر کیلوگرم برنج حدود ۱۲۵۵ میلیارد تومان می‌شود.
وارداتی معادل تولید داخل کشور
فاجعه آمیز وضعیت رکود و به هدر رفتن تولید ملی است که با اقدام آشکار دولت در محصولات مختلف به چشم می خورد. چنانچه تولید برنج کشور نیز امسال به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسیده که طبق نظر کارشناسان با میزان برنجی که وارد کشور شده است بیش از نیاز کشور است.
روزنامه شرق نیز با اشاره به این موضوع نوشته است: بررسی ها نشان می‌دهد نه در روند تولید برنج و نه واردات آن اخلالی پیش نیامده و هر دو بر مدار طبیعی‌بودن چرخ می‌زنند. این فزونی گرفتن میل خرید کالاهای اساسی طی روزهای اخیر شاید این فرصت را برای یک‌سری وارد‌کننده ایجاد کند تا به بهانه کمبود برنج دست به واردات بزنند تا به نیاز کاذب بازار جواب دهند.
با این همه، برنامه دولت برای واردات برنج از هند و پاکستان هم چنان ادامه دارد. مسیری که برای توجیه آن با دستکاری در عرضه برنج شدت گرفته است.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز صراحتا از این تخلف دولت پرده برداشته و با اشاره به اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت در توزیع برنج به نرخ دولتی گفته است: دخالت این وزارتخانه سبب تشدید احتکار برنج و افزایش قیمت آن در بازار شده است.
باز هم رد واردات با ارز مرجع توسط دولتی ها
علی ایرانپور به خبرگزاری فارس می گوید: وزارت صنعت، معدن و تجارت از چند هفته گذشته اقدام به توزیع برنج به نرخ دولتی کرده که این موضوع به دلیل کمبود نظارت موجب تشدید احتکار برنج خارجی و داخلی و افزایش قیمت آن شده است.
سایت «خلیج فارس» نیز با این عنوان که  «صف مرغ به برنج هم سرایت کرد.» این صف ها را برای خرید برنج هندی می داند که کیسه‌ای ۲۸ هزار تومان از سوی مراکز منتخب سازمان صنعت و تجارت تعیین و عرضه می‌شود. عرضه ای که محدود و اندک گزارش می شود و این در شرایطی است که همین برنج  در بازار آزاد بین ۳۸ تا ۴۸ هزار تومان در حال فروش است.
ایرانپور با بیان اینکه وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت هر کیسه برنج را به قیمت ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان به فروشندگان عرضه می‌کند، افزود: به دلیل نبود نظارت بخشی از این برنج‌ها در بازار آزاد به قیمت کیسه‌ای ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسد که گزارش‌های متعددی در این خصوص به کمیسیون رسیده است.
این نماینده مجلس با اشاره به کمبود برنج در رستوران‌ها اضافه می کند: نزدیک شدن به ایام پایانی سال سبب شده که دلالان اقدام به احتکار برنج کنند و در شرایطی که رستوران داران حاضرند به نرخ آزاد نیز این محصول را خریداری کنند، برنجی برای خرید وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه عدم چاره‌اندیشی وزارت صنعت، معدن و تجارت در روزهای آینده بازار برنج را با مشکلات جدی‌تری مواجه می‌کند، تصریح کرد: در این هفته از وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد نابسامانی و آشفتگی‌های بازار برنج سئوال می‌کنیم و مهدی غضنفری باید پاسخگوی مشکلات به وجود آمده باشد.
نکته قابل توجه در سخنان این نماینده مجلس اشاره به اغلب واردکنندگان برنج است که از ارز مرجع استفاده می‌کنند.
در همین زمینه ایرج ندیمی نمایندگان مجلس از واردات بی رویه برنج توسط دولت انتقاد کرده و با برشمردن مفاسدبه کاهش انگیزه تولید در میان کشاورزان به عنوان اولین فسادی یاد کرده  که واردات بی حساب و کتاب برنج به وجود می آورد.
او هم چنین نسبت به فساد این واردات که به بهای حمایت از یک گروه بسیار محدود به نام تاجر در مقابل یک گروه کثیر به نام تولید کننده است، انتقاد کرده است.
وی در پاسخ به توجیه کسانی که افزایش سرانه مصرف برنج را دلیلی برای رشد واردات برنج به کشور می دانند، گفته است : به طور قطع در سال های اخیر نه تنها سرانه مصرف برنج افزایش نیافته بلکه کم نیز شده است زیرا برخی غذاها جایگزین برنج شده است.
ندیمی هم چنین اشاره می کند: متاسفانه به جای اینکه از کشورهایی که به آنها نفت می فروشیم، کالاها و صنایع مورد نیاز کشورمان را وارد کنیم کالاهای مصرفی مانند برنج وارد می کنیم.
نکته قابل توجه دیگر در سخنان این نماینده واردات برنج های بی کیفیت و فاقد استانداردهای لازم است که توضیح می دهد: برنج های خارجی به ویژه برنج هندی از نظر سلامتی و مسائل بهداشتی فاقد استانداردهای جهانی است و به دنبال واردات این گونه محصولات نه تنها منابع کشور به هدر می رود بلکه سلامت مردم نیز به خطر می افتد.
برنج های آلوده به سم، بازار را پر کرده
پرونده نیمه بسته ی برنج های آلوده نیز چندی قبل با اعلام نگرانی کارشناسان بار دیگر بر سر زبان ها افتاد. چنانچه دبیر انجمن حمایت از تولید برنج کشور با اعلام نگرانی درباره واردات بی رویه برنج های خارجی هشدار داد.
او پیشتر گفته بود: در حالی که هنوز از سوی دولتمردان مشخص نشده است برنج هایی که از هند به ایران وارد شده اند، آلوده به ماده سمی آرسنیک هستند یا خیر، از واردات برنج اروگوئه ای به کشور نیز خبر می رسد. او که با خبرگزاری مهر گفت و گو کرده، افزود: درحال حاضر شرایط به گونه ای شده است که دولت به هرکس که بخواهد مجوز واردات برنج را می دهد.
نکته قابل توجه در اظهارات دبیر انجمن حمایت از تولید برنج، اشاره به این مساله است که دولتمردان بنا به دلایلی برخی از سازمان ها را از پرداخت تعرفه برای واردات این محصول معاف کرده اند و براین اساس تعرفه ی در نظر گرفته شده برای واردات محصولاتی مانند برنج عملا بی اثر شده و کارآیی خود را از دست داده است.
این در حالی است که دبیر انجمن حمایت از تولید برنج کشور خبر می دهد که  دولت علاوه بر واردات برنج از کشورهای هند، پاکستان، تایلند و ویتنام، این محصول را از برخی کشورهای واقع در آمریکای جنوبی (اروگوئه) به کشور وارد کند. به گفته وی، به دلیل کیفیت بالای برنج منطقه ی آمریکای جنوبی، بازار برنج داخلی بی رونق خواهد شد.
علیزاده شایق با اعلام نگرانی در مورد آلودگی برنج های هندی به ماده سمی آرسنیک که در حال حاضر بازار کشور را در اختیار دارد، یادآوری کرد: چندسال پیش یکی از مسئولان دولتی موضوع آلوده بودن برنج هندی به ماده سمی آرسنیک را مطرح کرد که این اظهارنظر واکنش های زیادی را در داخل و خارج کشور به همراه داشت.
درآن زمان دولت نام ۱۳ برند برنج هندی که اصلا در بازار وجود خارجی نداشتند را آلوده به ماده سمی آرسنیک اعلام کرد و بعد از آن موضوع مسکوت ماند.
دبیر انجمن حمایت از تولید برنج کشور ادامه داد: پس از آن مجلس مجددا پرونده برنج های آلوده را باز کرد و خواستار آن شد که دولت نظر شفاف خود را در رابطه با آلودگی برنج های وارداتی از هند صریحا اعلام کند که بلافاصله وزیر بهداشت موضع گیری کرد و گفت: برنج های هندی آلوده نیستند.
وی اضافه کرد: این اظهارنظر درحالی بود که علاوه بر محققین داخلی، یکی از مسئولان هندی نیز صراحتا اعلام کرد که برنج های صادراتی کشورشان به ایران آلوده به ماده سمی آرسنیک هستند!
 در آن مقطع سازمان بازرسی کل کشور نیز آلوده بودن برنج های وارداتی به خصوص برنج های هندی به فلزات سنگین را محرز دانست و مجلس هم کمیته پیگیری تشکیل داد که مثل سایر اقدامات مجلس مسکوت ماند و حالا باز نگرانی ها به سلامت مردم با شدت گرفتن واردات و مبادله پایاپای نفت در برابر غذا افزایش یافته است.
علیزاده شایق با تاکید بر اینکه هنوز از سوی دولتمردان مشخص نشده است برنجهایی که از هند به ایران وارد شده اند آلوده به ماده سمی آرسنیک هستند یا خیر، خواستار آن شده که دولت هرچه زودتر تکلیف برنج های وارداتی از کشور هند را مشخص کند.
شایق به صراحت به این نکته اشاره می کند که بخشی از برنجی که به کشور وارد می شود ناشی از تحریم ها است و  کشورهایی که از ایران نفت خریداری کرده اند، نمی توانند در ازای خرید خود ارز (پول نقد) پرداخت کنند و در نتیجه کالا و محصولاتی مانند برنج و گندم به ایران صادر می کنند.

خزان تولید ملی و سراشیبی اقتصاد مقاومتی/ واردات بی رویه برنج و گندم آلوده، در ازای فروش نفت به قیمت ارزان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر