به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۰ مرداد ۱۸, سه‌شنبه

حلقه‌ی محاصره‌ی بین‌المللی به دور سوریه تنگ‌تر می‌شود

امروز هم حملات ارتش و نیروهای امنیتی سوریه به برخی شهرهای این کشور ادامه یافت و روند تحولات دیپلماتیک نیز به ضرر حکومت بشار اسد ادامه یافت. نشانه هایی از اختلاف در درون حکومت سوریه نیز امروز آشکار شد، آنجا که بشار اسد وزیر دفاع را از کار برکنار کرد. به گزارش کلمه، پس از یک هفته اخیر که خونین ترین هفته‌ی اعتراضات چند ماه اخیر در.............

 امروز هم حملات ارتش و نیروهای امنیتی سوریه به برخی شهرهای این کشور ادامه یافت و روند تحولات دیپلماتیک نیز به ضرر حکومت بشار اسد ادامه یافت. نشانه هایی از اختلاف در درون حکومت سوریه نیز امروز آشکار شد، آنجا که بشار اسد وزیر دفاع را از کار برکنار کرد.
به گزارش کلمه، پس از یک هفته اخیر که خونین ترین هفته‌ی اعتراضات چند ماه اخیر در سوریه بود، امروز هم شهرهای دیرالزور و حماه آماج حملات ارتش و نیروهای امنیتی بود. توپخانه ارتش پس از کشتار دهها نفری دیروز، امروز هم به شهر دیرالزور در شرق سوریه حمله کرد. حماه هم تا ساعتی پیش در اشغال نیروهای ارتشی قرار داشت.
به گفته فعالان سوری، امروز در دیر الزور صدها نفر و در شهر حماه حدود ۱۵۰۰ نفر بازداشت شده‌اند. نیروهای دولتی بامداد امروز در شهر شمالی معرةالنُعمان واقع در استان ادلب هم به معترضان حمله کرده‌اند. بی بی سی به نقل از ساکنان دیرالزور خبر داد که انفجارها و تیراندازی‌ها از صبح روز دوشنبه ادامه یافته و تانک‌ها دوباره وارد شهر شده‌اند.
ساکنان محله الجوره، در کنار رود فرات، هم خبر داده اند که تک‌تیراندازها در پشت بام ساختمان‌ها در این منطقه مستقر شده‌اند. گزارش‌هایی هم از سرپیچی شماری از سربازان از دستور تیراندازی به سوی غیرنظامیان منتشر شده است.
به گفته عبدالکریم ریحاوی رئیس اتحادیه حقوق بشر سوریه در جریان عملیات دیروز ارتش سوریه در شهر دیر الزور ۴۲ غیر نظامی کشته و بیش از یکصد تن زخمی شدند. همچنین دست کم ۱۰ غیر نظامی نیز در استان حمص به شهادت رسیدند و احتمال ازدیاد تعداد کشته شدگان به خاطر ادامه عملیات نظامی وجود دارد.
وی افزود که این عملیات با موج گسترده بازداشتها نیز همراه بود و جمع کثیری از مردم و اهالی دیر الزور از بیم این حملات به سوی منطقه الحسکه در شمال کشور سرازیر شده اند.
برخی منابع دیگر هم خبر می دهند که روز گذشته در اثر عملیات ارتش در محله الجوره ۲۸ تن و در محله الحویقه ۱۴ غیر نظامی کشته شدند.
این در حالی است که به گفته رامی عبدالرحمن دیده بان حقوق بشر، تانکها و زره پوشهای ارتش سوریه سحرگاه یکشنبه به چندین منطقه از شهر دیر الزور یورش بردند بطوریکه صدای انفجارهای مهیب و رگبار گلوله بگوش می رسید. وی تاکید کرد که ۲۵۰ عدد از ماشین الات نظامی در چندین محور بسوی مرکز دیر الزور حرکت کرده و مناطق الحویقه و الکنامات در اطراف شهر را گلوله باران کرده اند.
امتداد خارجی بحران‌های داخلی
سوریه از سویی به سرعت در حال غرق شدن در تنش های امنیتی داخلی است و از سوی دیگر در حال تغییر وضعیت به سمت نوعی محاصره در یک وضعیت متشنج بی سابقه در سطح بین المللی است. بعد از اعمال فشار غرب بر نظام سوریه، کشورهای عربی نیز به عنوان طرف ذی نفع وارد شده اند و یکی پس از دیگری به موضع گیری علیه حکومت سوریه می پردازند.
بعد از بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس که کاملا شفاف و خالی از لفاظی های معمول دیپلماتیک بود، کار برای بشار سخت تر شده است. این بیانیه برای دعوت از سوریه به متوقف کردن خون ریزی ها صادر شد. صدور این بیانیه، با تحرکات مردمی جسته و گریخته ای در کشورهای عضو شورای همکاری و به ویژه مشخصا در کویت همراه بود. تظاهرکنندگان در این کشور برابر سفارت سوریه در کویت خواستار اخراج سفیر سوریه شدند.
عربستان نیز برای نخستین بار خود را در این بحران وارد کرد. پادشاه این کشور تاکید کرد که: رویدادهای سوریه مورد قبول عربستان نیست و حادثه جاری، بزرگتر و مهیب تر از آن است که بتوان آن را توجیه کرد. عبدالله از نظام سوریه خواست تا «ماشین کشتار و خون‌ریزی» خود را متوقف سازد و اصلاحات فراگیر را عملا کلید بزند.
پادشاه عربستان امروز سفیر این کشور در دمشق را هم برای رایزنی در مورد پیامدهای بحران جاری در سوریه فرا خواند؛ کاری که چند ساعت بعد از سوی کویت و بحرین هم تکرار شد. وزیر امور خارجه کویت هم اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس به زودی نشستی را برای بررسی اوضاع سوریه برگزار می‌کنند.
اتحادیه عرب در تکمیل مضمون بیانیه صادر شده از سوی شورای همکاری خلیج فارس، طی بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی از روند وقایع در سوریه، از مسئولان این کشور دعوت کرده است تا اعمال خشونت علیه معترضان سوری را متوقف سازند.
این تغییر مواضع در حالی صورت گرفته که ترکیه هم بعد از یک ماه سکوت در برابر رویدادهای سوریه بار دیگر وزیر خارجه خود را مامور ابلاغ این پیام به سوری ها کرده که ترکیه دیگر قادر نیست بعد از این در قبال اوضاع جاری ساکت بماند. هرچند سوریه هم در مقابل این تغییر سیاست آشکار ترکیه، ساکت نماند.
مواضع امروز احمد داود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، که در مطبوعات این کشور منتشر شد، نشان داد که سفر او به سوریه که احتمالا فردا انجام شود، حاوی مذاکرات خصمانه ای در دو طرف خواهد بود. به گزارش مطبوعات ترکیه، داود اوغلو قصد دارد به بشار اسد یادآوری کند که در برابر او دو راه بیشتر وجود ندارد: یا می‌تواند مانند میخائیل گارباچف، با وجود فروپاشی نظام، با مردم معترض همراه شود و برای خود حیثیت و احترام کسب کند، یا این که سرنوشتی مانند صدام حسین، رهبر پیشین عراق، در انتظار اوست.
دیروز هم بشار اسد با تماس‌های هشدارآمیز دبیرکل سازمان ملل، رهبر کاتولیک‌های جهان، دبیرکل اتحادیه‌ی عرب و بدتر از همه موضع تند و غیرمنتظره‌ی نخست‌وزیر ترکیه روبه‌رو شد که وضعیت سرکوب را «آن هم در ماه رمضان»، فاجعه‌بار دانست و گفت که صبر کشورش در برابر سرکوب خونین مردم سوریه تمام شده و سکوت را بیش از جایز نمی‌داند.
بدین ترتیب سوریه اکنون در وضعیتی شبیه محاصره از جهات گوناگون منطقه ای و بین المللی قرار گرفته است. اما بشار اسد در ملاقات روز گذشته خود با عدنان منصور وزیر امور خارجه لبنان بر ادامه‌ی سرکوب «قانون‌شکنان و راهزنان و کسانی که امنیت شهرها را هدف قرار داده‌اند» تاکید کرد و در عین حال خواستار ادامه‌ی اصلاحات سیاسی شد؛ تا نشان دهد قرار نیست در روند سرکوب‌ها در سوریه، چیزی عوض شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر