به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۰ شهریور ۱, سه‌شنبه

محاکمه متهم ترور مسعود علیمحمدی، فیزیکدان ایرانی، برگزار شد

بی بی سی
محاکمه متهم به ترور مسعود علیمحمدی، فیزیکدان ایرانی، در دادگاه انقلاب تهران پایان یافته است. روز سه شنبه، ۱ شهریور (۲۳ اوت)، خبرگزاری های داخلی ایران گزارش کردند که محاکمه علی (مجید) جمالی فش، بیست و شش ساله، به اتهام بمب‌گذاری..................

محاکمه متهم به ترور مسعود علیمحمدی، فیزیکدان ایرانی، در دادگاه انقلاب تهران پایان یافته است.
روز سه شنبه، ۱ شهریور (۲۳ اوت)، خبرگزاری های داخلی ایران گزارش کردند که محاکمه علی (مجید) جمالی فش، بیست و شش ساله، به اتهام بمب‌گذاری منجر به قتل استاد فیزیک دانشگاه تهران، ارتباط با سرویس جاسوسی اسرائیل و نگهداری مواد روانگردان متامفتامین در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده و خاتمه یافته است.
دادگاه به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد که گفته است در مهلت قانونی، حکم خود را صادر و نتیجه را به طرفین پرونده ابلاغ خواهد کرد.
اوایل این هفته، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران گفته بود که دادگاه عامل ترور مسعود علیمحمدی روز سه شنبه، ۱ شهریور برگزار می شود.
آقای جعفری دولت آبادی در مورد این پرونده گفت که "علی جمالی فش" با چهار فقره اتهام شامل ترور، سفر به اسرائیل، شرکت در دوره های آموزشی سرویس اطلاعاتی آن کشور و دریافت یکصد و بیست هزار دلار محاکمه خواهد شد.
دادستان تهران گفت که از این شخص پس از دستگیری "تحقیقات مفصلی" به عمل آمد و او به این اتهامات اعتراف کرده است.
آقای جعفری دولت آبادی اظهار داشت که فرد متهم گفته است که یک بار برای اجرای ماموریت ترور، موتور حامل مواد منفجره را به مقابل خانه مقتول برده اما موفق به انجام طرح خود نشده بود و ترور آقای علیمحمدی در نوبت دوم صورت گرفت.
دادستان تهران در مورد دادگاه رسیدگی به پرونده اتهامی علیه علی جمالی فش گفت که "با محاکمه عامل اصلی ترور شهید علیمحمدی، دستان آشکار رژیم صهیونیستی در ترور دانشمندان هسته ای ایران، بیش از پیش آشکار می شود."
وی افزود که "پرونده دیگری به زودی به دادگاه انقلاب ارسال خواهد شد و حداقل پانزده متهم مرتبط با شبکه جاسوسی موساد محاکمه می شوند و برای تعدادی از آنان، کیفرخواست صادر شده است."
علیمحمدی

خبرگزاری فارس، در گزارش مربوط به محاکمه متهم پرونده ترور مسعود علیمحمدی نوشته است که "مجید" جمالی فش در پایان جلسه محاکمه و در آخرین دفاعیات خود از ماموریت برای پنج مورد ترور دیگر هم خبر داد.
به گزارش فارس، او گفت: "قبول دارم کار اشتباهی کردم؛ از دادگاه می خواهم به این نکته توجه داشته باشد که من در ذاتم فرد جنایتکاری نیستم چرا که اگر اینگونه بود، پنج تروری که قرار بود بعد از این ترور انجام دهم، عملی می کردم."
خبرگزاری های داخلی ایران به جزئیات جلسه محاکمه متهم پرونده ترور مسعود علیمحمدی اشاره ای نکرده اند و شرایط برگزاری محاکمه نیز مشخص نیست.
در ژانویه سال جاری (دی‌ماه سال گذشته)، تلویزیون دولتی ایران فیلمی را تحت عنوان "اعترافات عامل اصلی ترور یک استاد فیزیک دانشگاه تهران در سال گذشته" پخش کرد که طی آن، مجید جمالی فش اعتراف کرد که سازمان های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل او را برای کشتن مسعود علیمحمدی آموزش دادند و به ایران اعزام کردند.
در پی پخش این برنامه، پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه اسرائیل با انتشار گزارشی، ارتباط مجید جمالی فش با دستگاه های اطلاعاتی آن کشور را تکذیب و اظهارات او در مورد سفر به اسرائیل را "خیالبافی" توصیف کرد و متقابلا گفت که این شخص در تیم "کیکباکسینگ" جمهوری اسلامی عضویت داشته، عضو سپاه پاسداران و از حامیان حکومت ایران بوده است.

ترور فیزیکدانان ایرانی

در برنامه تلویزیونی اعترافات مجید جمالی فش، فرد مصاحبه کننده گفت که ترور مسعود علیمحمدی بخشی از برنامه اسرائیل، آمریکا و برخی کشورهای غربی برای جلوگیری از پیشرفت علمی دانشمندان ایرانی بوده است.
جمالی فش

وی اظهار داشت که پس از ترور مسعود علیحمدی "برخی عناصر در داخل و خارج با شیطنتی خاص تلاش کردند این اقدام تروریستی را به قضایای بعد از انتخابات پیوند بزنند اما یافته ها و اسناد و مدارک وزارت اطلاعات از دست داشتن اسرائیل و حتی آمریکا در این عملیات تروریستی حکایت دارد."
مسعود علیمحمدی در دیماه سال ۱۳۸۸ (ژانویه ۲۰۰۹) هنگام خروج از خانه مسکونی خود در شمال تهران، بر اثر انفجار بمبی که گفته شد در یک موتور سیکلت جاسازی شده بود، کشته شد.
آقای علیمحمدی که هنگام مرگ پنجاه سال داشت، در رشته فیزیک تحصیل کرده و دکترای خود را در رشته ذرات بنیادی گرفته بود، در دانشگاه تهران تدریس می کرد و برای مدتی با مرکز تحقیقات فیزیک نظری ایران همکاری داشت.
با انتشار خبر ترور آقای علیمحمدی، گزارش های متفاوتی در مورد گرایش سیاسی احتمالی او انتشار یافت.
خبرگزاری فارس مسعود علیمحمدی را "یکی از اساتید ولایی" دانشگاه توصیف کرد و رادیو و تلوییوزن دولتی ایران نیز با نام بردن از او به عنوان "دانشمند هسته ای" گفت که عوامل آمریکا، اسرائیل و استکبار جهانی مسئول ترور او بوده اند.
در همان زمان، یک سایت اینترنتی موسوم به "پایگاه اطلاع رسانی دانشگاهیان حامی میرحسین موسوی" نوشت که نام مسعود علیحمدی در میان اسامی جمعی از اساتید دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران دیده می شود که در آستانه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، با صدور بیانیه ای از نامزدی آقای موسوی حمایت کردند.
تشییع جنازه علیمحمدی

در این بیانیه، نسبت به شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی کشور ابراز ناخرسندی و نسبت به پیروزی آقای موسوی در انتخابات ابراز امیدواری شده بود.
با اینهمه، خبرگزاری مهر در همان زمان، به نقل از رئیس پردیس علوم دانشگاه تهران نوشت که مسعود علیمحمدی "یکی ازاساتید برجسته فیزیک و دارای تالیفات متعدد بود اما فعالیت سیاسی نداشت."
مراسم تشییع جنازه مسعود علیمحمدی در روز ۲۴ دیماه دو سال پیش با حضور قابل توجه ماموران امنیتی و برخی محدودیت ها برگزار شد که به گفته مخالفان دولت، نشانه تمایل این استاد دانشگاه به منتقدان حکومت بود.
ترور مسعود علیمحمدی آخرین مورد از قتل استادان فیزیک در ایران نبود.
در نوامبر سال گذشته، مجید شهریاری، استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی (ملی سابق)، در نزدیکی این دانشگاه هدف سوء قصد قرار گرفت و کشته شد و در همان روز، یک فیزیکدان دیگر در نزدیکی همین دانشگاه از یک سوء قصد جان به در برد و مقامات جمهوری اسلامی این سوء قصدها را نیز به عوامل بیگانه نسبت دادند و هدف از آن را تضعیف توان علمی کشور اعلام کردند.
فریدون عباسی دوانی در حال حاضر ریاست سازمان انرژی اتمی ایران را برعهده دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر