به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۰ مرداد ۱۸, سه‌شنبه

تلاش ۹۰ سناتور آمریکایی برای تحریم بانک مرکزی ایران

دانشجو
بیش از ۹۰ سناتور آمریکایی در نامه‌ای به باراک اوباما خواستار تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی شدند. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال دیروز، ۱۷ مرداد(هشت اوت) متن نامه‌ای را منتشر کرده است که سه‌شنبه گذشته به کاخ سفید فرستاده شده است. در این نامه آمده است: از نظر ما ایالات متحده باید با تحریم بانک مرکزی ایران، استراتژی جامعی را................

بیش از ۹۰ سناتور آمریکایی در نامه‌ای به باراک اوباما خواستار تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی شدند.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال امروز، ۱۷ مرداد(هشت اوت) متن نامه‌ای را منتشر کرده است که سه‌شنبه گذشته به کاخ سفید فرستاده شده است.

در این نامه آمده است: از نظر ما ایالات متحده باید با تحریم بانک مرکزی ایران، استراتژی جامعی را برای فشار به نظام مالی ایران در پیش بگیرد. اگر هم‌پیمانان ما دوست دارند به این کار بپیوندند، ما معتقدیم که گام اول حتا می‌تواند موثرتر باشد.

سناتور مارک کرک جمهوری‌خواه و سناتور چارلز شومر دموکرات در تهیه امضاها برای این نامه همکاری کردند که این نشانه‌ای از همکاری دو حزب آمریکا برای تدابیر مالی علیه ایران است.

در همین حال، مقامات رسمی سابق و فعلی آمریکا در دفاع از این اقدام گفته‌اند که این تدبیر، اگر به‌طور موثر انجام شود، می‌تواند بالقوه ایران را از سیستم مالی دنیا خارج کند و تلاش تهران برای دریافت میلیاردها دلار حاصل از فروش نفت ماهانه را تقریباً کند.

بسیاری از مقامات آمریکایی قرار گرفتن بانک مرکزی در لیست سیاه را «گزینه هسته‌ای» در جنگ مالی واشینگتن علیه تهران تلقی می‌کنند. بعضی از مقامات ایرانی هم گفتند که درصورت رخ دادن این اتفاق، آن را جنگ دولت آمریکا علیه ایران محسوب خواهند کرد.

در همین رابطه، یک مقام ارشد آمریکایی خبر داده است که دولت باراک اوباما در حال مطالعه روی همه تدابیر، از جمله تحریم بانک مرکزی ایران برای افزایش فشار بر ایران است.

این مقام مسئول به وال‌استریت‌ژورنال گفته است که حقیقتا دارند روی مسئله ایران کار می‌کنند و پیشرفت‌های پیش‌بینی‌نشده‌ای در تجهیز تحریم‌ها و فشار بین‌المللی داشته‌‌اند.

از طرف دیگر، سناتور مارک کرک در یک مصاحبه هشدار داد که اگر کاخ سفید تا پایان سال مستقلاً اقدام نکند، او خود قانونی برای تشدید تحریم‌ها علیه بانک مرکزی ایران را به کنگره خواهد برد.
به گفته آقای کرک، دولت با این دو گزینه روبه‌رو خواهد شد که خود این کار را بکند یا مجبور به انجامش شود.

همچنین سناتور چارلز شومر از اینکه کاخ سفید تاکنون قانون فعلی در این زمینه را استفاده نکرده است، انتقاد کرد.

اشاره این سناتور به قانونی است که سال گذشته کنگره آمریکا تصویب کرد. به موجب این قانون، نظام مالی ایالات متحده از انجام هرگونه معامله با بانک‌های تحریم شده ایرانی، بخش انرژی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منع شد. این قانون همچنین به کاخ سفید اجازه داد که بانک مرکزی ایران را تحریم کند، اقدامی که تاکنون آقای اوباما تصمیمی برای انجامش نگرفته است.

مقامات فعلی و سابق اعلام کرده‌اند که دولت جورج بوش و دولت باراک اوباما حداقل در چهار سال اخیر درباره مزیت‌های هدف قرار دادن بانک مرکزی ایران بحث داشته‌اند.

آمریکا از این‌که ایران به سلاح‌های هسته‌ای دست یابد، واهمه دارد، اما ایران این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است. دولت‌های آمریکا و کشورهای اروپایی معتقدند که بانک مرکزی با پنهان شدن زیر نقاب شرکت‌هایی که در معاملات بین‌المللی فعال هستند، امکان معامله را برای بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی تحریم شده فراهم کرده است.

همچنین به نوشته وال‌استریت ژورنال، مقامات آمریکایی نگران هستند که بانک مرکزی ایران به سازمان‌هایی که واشینگتن آن‌ها را تروریستی می‌داند، مثل خزب‌الله لبنان و حماس پول برساند.

مقامات ایرانی در مصاحبه‌های اخیرشان گفته‌اند که از نظر آن‌ها، تحریم‌های آمریکا و ایالات متحده غیرقانونی است و کشورشان حق دارد در عرصه بین‌المللی فعالیت اقتصادی داشته باشد.

در سال‌های اخیر متحدان آمریکا در اروپا و آسیا نگران بوده‌اند که قرار گرفتن نام بانک مرکزی در فهرست سیاه تحریم‌ها جلوی خرید نفت از ایران را می‌گیرد و باعث افزایش قیمت جهانی نفت می‌شود.

کشورهایی مثل چین، کره جنوبی و هند در خرید نفت از ایران با مشکل روبه‌رو شده‌اند.

ایران به دلیل ادامه غنی‌سازی اورانیوم تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی از سوی سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکاست.

براساس مفاد قطعنامه ۱۹۲۹ که شورای امنیت سازمان ملل متحد خرداد سال گذشته علیه ایران تصویب کرد این قطعنامه از دولت‌ها می‌خواهد که با اتخاذ تدابیر لازم از افتتاح شعبه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک و نمایندگی‌های بانک‌های ایران در قلمروی خود، در صورتی که معتقدند چنین شعبی با فعالیت‌های اتمی ایران ارتباط دارند، جلوگیری کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکنون ۲۱ بانک جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده و دلیل آن را ارتباط این بانک‌ها با برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده است. در آخرین مورد، اردیبهشت امسال، وزارت خزانه‌داری آمریکا بانک دولتی صنعت و معدن ایران را در فهرست تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی قرار داد.

۱۷ خردادماه نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که دیوید کوهن به ژاپن و کره جنوبی سفر می‌کند تا این دو کشور را برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران تحت فشار قرار دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر