به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۰ شهریور ۴, جمعه

ادامه‌ی کشتار و سرکوب‌ها در سوریه، در آستانه‌ی جمعه‌ی صبر و استقامت

در ادامه ناآرامی ها در سوریه روز گذشته هفت نفر در شهرهای مختلف این کشور توسط نیروهای امنیتی کشته شدند و علیرغم تهدید به تحریم های بیشتر توسط سازمان ملل و اتحادیه اروپا تانک های ارتش سوریه به برخی از شهرهای این کشور هجوم برند. از سوی دیگر مخالفان اعلام کردند که فردا جمعه «صبر و استقامت» نامگذاری شده و بعد از نماز جمعه تظاهرات خود را ادامه می دهند. به گزارش کلمه و به نقل از کمیته هماهنگی داخلی انقلاب سوریه، روز ]چهارشنبه ۴ نفر در..................


در ادامه ناآرامی ها در سوریه روز گذشته هفت نفر در شهرهای مختلف این کشور توسط نیروهای امنیتی کشته شدند و علیرغم تهدید به تحریم های بیشتر توسط سازمان ملل و اتحادیه اروپا تانک های ارتش سوریه به برخی از شهرهای این کشور هجوم برند. از سوی دیگر مخالفان اعلام کردند که فردا جمعه «صبر و استقامت» نامگذاری شده و بعد از نماز جمعه تظاهرات خود را ادامه می دهند.
به گزارش کلمه و به نقل از کمیته هماهنگی داخلی انقلاب سوریه، روز چهارشنبه ۴ نفر در حمص، ۲ نفر در تلبیسه و یک نفر درخان شیخون در اطراف ادلب به ضرب گلوله ماموران امنیتی کشته شدند.
این گروه در بیانیه خود اعلام کرد که نیروهای امنیتی مانع برگزاری مراسم تشییع پیکر کشته شده ها و برپائی تظاهرات در شهر تلبیسه می شوند و ارتش تانک‌های خود را درنقاط مختلف شهر مستقر کرده و موج بازداشت‌ها نیز آغاز شده است.
از سوی دیگر دیده بان حقوق بشر سوریه نیز با شاره به وضعیت متشنج شهر حمص وتیراندازی‌های پراکنده درآن تاکید دارد یک جوان ۲۶ ساله که یک هفته قبل در یورش ماموران امنیتی رژیم به خان شیخون دراطراف ادلب دستگیر شده بود ، روز گذشته زیر شکنجه کشته شد.
همچنین اعلام شد مراسم تشییع پیکر نوجوان ۱۵ ساله در شهر تدمر تبدیل به تظاهراتی گسترده با مشارکت ده‌ها هزار تن شد که خواهان سقوط نظام اسد بودند.
احتمال تحریم واردات نفت از سوریه
سرکوب اعتراضات دموکراسی‌خواهان سوری در این کشور در حالی ادامه می‌یابد که دیپلمات‌های اروپایی روز چهارشنبه از احتمال تحریم واردات نفت از سوریه در پایان هفته آینده به قصد اعمال فشار بیشتر بر بشار اسد خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، تحریم نفت سوریه یکی از منابع مهم درآمد برای حکومت اسد را مختل خواهد کرد که بودجه لازم برای سرکوب‌های امنیتی در کشور را فراهم می‌آورد، سرکوبی که تاکنون به گفته سازمان ملل ۲۲۰۰ نفر را به کام مرگ فرستاده است.
سوریه بیش از یک‌سوم از تولید روزانه نفت خام خود را به اروپا و به کشورهای هلند، ایتالیا،‌فرانسه و اسپانیا صادر می‌کند.
از سوی دیگر بشار اسد هم‌چنان مصرانه معتقد است که ناآرامی‌های کشور تحت حکومتش نتیجه فعالیت‌های «اراذل و اوباش و گروه‌های مسلح تروریستی» است.
اما در مقابل سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارش تازه خود از سوریه می‌گوید که کشتار مردم غیرنظامی در شهرهای سوریه «در شرایطی رخ داده است که هیچ تهدیدی برای نیروهای ارتش نبوده‌اند».
در همین حال به گزارش رویترز تانک‌ها و زره‌پوش‌های ارتش سوریه روز پنج‌شنبه وارد شهر شهیل در جنوب شرقی دیرالزور شده‌اند که از ابتدای ماه رمضان هر روز صحنه اعتراضات مردمی به حکومت بوده است.
این خبرگزاری به نقل از یک فعال سیاسی محلی می‌گوید که ده‌ها تانک در سحرگاه روز پنج‌شنبه وارد شهر شهیل شده و بی‌هدف در خیابان‌ها و به خانه‌ها شلیک کرده‌اند.
در همین حال روز چهارشنبه به دنبال سقوط حکومت معمر قذافی در لیبی معترضان در حومه دمشق، پایتخت سوریه، شعار سر دادند که «خداحافظ قذافی، بشار نوبت توست».
رئیس جمهور جوان سوریه هفته پیش، به بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، اطمینان داد که تمام عملیات نظامی و پلیسی در این کشور متوقف شده است، اما ساعاتی بعد از این کشور خبر رسید که سرکوب‌ها هم‌چنان از مردم سوریه قربانی می‌گیرد.
کشته شدن ۴۹ نفر بعد گفت و گوی اسد با دبیرکل سازمان ملل
خبرگزاری رویترز می‌گوید از زمان گفت‌وگوی تلفنی اسد با آقای بان دست‌کم ۴۹ تن دیگر از مردم غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند.
این اخبار در حالی از مجاری غیررسمی از سوریه خارج می‌شود که حکومت دمشق فعالیت رسانه‌های خارجی در این کشور را ممنوع و رسانه‌های محلی را نیز محدود کرده است.
در این بین محمد مامون از چهره های مخالف نظام و نماینده سابق مجلس این کشور ، قصور جامعه جهانی در کمک کردن به ملت سوریه را به باد انتقاد گرفت و بر لزوم تعامل با اوضاع سوریه همانند تعامل با اوضاع در لیبی تاکید کرد و خواهان اعمال منطقه ممنوعه پروازی علیه سوریه در حمایت از تمامی غیر نظامیان این کشور شد.
این در حالی است که کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر تصریح کرده زمان کناره گیری اسد از قدرت و تحول دموکراتیک در سوریه فرا رسیده است.
از سوی دیگر لیست‌های تحریمی جدیدی از سوی اتحادیه اروپا علیه نظام اسد تنظیم شده که در آن نام پنج تن از افسران بلند پایه امنیتی در سرویس اطلاعاتی سوریه نیز درج شده است که عبارتنداز رفیق شحاده ؛ جامع جامع ؛ نوفل حسین ؛ محمد زمرینی و غسان خلیل.
در این لیست همچنین نام سپاه قدس وابسته به سپاه پاسداران ایران نیز مشاهده می شود که از سوی اتحادیه اروپا به همکاری فنی با دستگاه های امنیتی سوریه در راستای سرکوب تحرکات مردمی متهم شده است .
همچنین وزرای خارجه روسیه وچین در ملاقات با یکدیگر خواهان عدم دخالت در امور داخلی سوریه و تلاش برای ایجاد ثبات دراین کشور شدند و آغاز گفتگوهای ملی با مشارکت نمایندگان اپوزیسیون ونظام را بمثابه راهی برای تامین شرایط پیشرفت دموکراتیک در این کشور معرفی کردند.این در حالی است که نماینده روسیه در ناتو احتمال دخالت نظامی پیمان ناتو در منازعه جاری در سوریه را بعد از مشاهده اوضاع جاری در لیبی ناچیز برآورد کرده است.
تشکیل شورای ملی مخالفان دولت سوریه در ترکیه
اما از جبهه مخالفان حکومت سوریه خبر می رسد که آن‌ها امیدوارند که پس از سقوط قذافی در لیبی با جلب بیشتر توجه‌ی جهانی و افزایش امیدواری در میان تظاهرکنندگان سوری بتوانند به چند دهه حکومت استبدادی خاندان اسد پایان دهند.
جناح‌های مختلف اپوزیسیون سوریه در استانبول برخلاف نشست‌های پیشین شاهد وضعیتی متفاوت بودند. نشست روز سه‌شنبه (۲۳ اوت / اول شهریور) با حضور نزدیک به ۳۵۰ نفر از مخالفان دولت سوریه و به ریاست هیثم‌القاعد، یکی از رهبران اصلی مخالفان دولت سوریه، برگزار شد.
مخالفان در این نشست اعلام کردند تا پایان حکومت بشار اسد از اختلاف‌های ایدئولوژیک چشم‌پوشی می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت‌کنندگان در نشست گفته‌اند که جناح‌های مختلف موفق شدند بر سر تعیین ۱۲۰ نماینده شورای ملی مخالفان به توافق برسند. این شورا قرار است پس از سرنگونی حکومت بشار اسد، به انتقال قدرت در این کشور کمک کند.
وائل میرزا، دانشمند و سیاستمدار سوری که نقش عمده‌ای در تهیه لیست نامزدهای این شورا بازی کرده ‌است، به رویترز گفت: «این شورا صدایی معتبر برای انقلاب دموکراتیک سوریه خواهد بود.»
میرزا افزود که اپوزیسیون ما نیازمند یک نقشه راه برای انتقال قدرت و اتحاد در درون خود است.
به گزارش فرانس پرس روز سه شنبه (۲۳ اوت / اول شهریور) مخالفان دولت سوریه در اعلامیه نهایی نشست استانبول اعلام کردند که این شورا با تاکید بر هویت ملی انقلاب در سوریه، مداخله نیرو‌ها و کشورهای خارجی را رد می‌کند. در بخش دیگری از این اعلامیه آمده که با تشکیل شورای ملی گام اول برای انجام تحولات بزرگ در سوریه برداشته شده است.
اکثر نیروهای اپوزیسیون سوریه مخالف هرگونه دخالت خارجی در اعتراضات مردمی این کشور هستند. آنها در کنفرانس استانبول نیز بار دیگر بر این موضوع تاکید کردند. ارتش سوریه از ماه‌ها پیش مخالفان حکومت اسد را در شهر حمص سرکوب می‌کند.
وجود ۳۲ گور دسته جمعی در شهر حمص
روزنامه آلمانی “دی تسایت” به نقل از یک افسر امنیتی از وجود ۳۲ گور دسته‌جمعی در شهر حمص خبر داده است.
همچنین روزنامه الخلیج امارات به نقل از یک دیپلمات عربی که هویت وی فاش نشد، اعلام کرد که برخی کشورهای عربی اکنون سرگرم ارائه پیشنهاد تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب هستند و در صددند از سازمان ملل درخواست کنند که مانند آنچه برای لیبی اتفاق افتاد، منطقه پروازممنوع برای سوریه ایجاد کنند.
این روزنامه نوشت قرار بود اتحادیه عرب برای بررسی وضعیت سوریه و لیبی در سطح نمایندگان امروز (پنجشنبه) نشستی برگزار کند ولی این نشست تا روز شنبه به تعویق افتاد در سطح وزاری خارجه کشورهای عربی عضو اتحادیه برگزار شود.
از سوی دیگر خبرگزاری سوریه هم به نقل از یک مقام نظامی سوریه اعلام کرد که امروز ۸ نظامی از جمله یک افسر در دو کمین جداگانه افراد مسلح در اطراف شهر حمص در مرکز سوریه کشته شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر