به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۰ مرداد ۲۵, سه‌شنبه

نگرانی سوریه از خروج احتمالی سفیر ایران از این کشور

بر اساس خبرهای رسیده به کلمه، سفیر ایران در سوریه اعلام کرده که قصد دارد این کشور را ترک کند و به ایران بازگردد. اما مسئولان سوری که از این تصمیم به شدت نگران شده‌اند، از سفیر ایران خواسته‌اند لااقل تا پایان ماه رمضان در سوریه بماند. همزمان، کارکنان سفارت ایران برای خروج از سوریه در صورت سرنگونی حکومت آماده شده‌اند. همزمان خبرنگار کلمه به نقل از منابع عربی گزارش می‌دهد که حکومت بشار اسد حتی...................بر اساس خبرهای رسیده به کلمه، سفیر ایران در سوریه اعلام کرده که قصد دارد این کشور را ترک کند و به ایران بازگردد. اما مسئولان سوری که از این تصمیم به شدت نگران شده‌اند، از سفیر ایران خواسته‌اند لااقل تا پایان ماه رمضان در سوریه بماند. همزمان، کارکنان سفارت ایران برای خروج از سوریه در صورت سرنگونی حکومت آماده شده‌اند.
همزمان خبرنگار کلمه به نقل از منابع عربی گزارش می‌دهد که حکومت بشار اسد حتی به زادگاه خود و علویان ساکن در آن نیز رحم نکرده و برای سرکوب معترضان در بندر لاذقیه، در اقدامی بی‌سابقه، نیروی دریایی ارتش را به کار گرفته است.
تصمیم سفیر ایران به خروج از سوریه
آمادگی کارکنان سفارت برای احتمال سرنگونی حکومت
گزارش‌های رسیده به کلمه حاکی است که احمد موسوی، سفیر دولت احمدی نژاد در سوریه که تصمیم دارد به ایران بازگردد، اقدام به برگزاری دیدار خداحافظی با مقامات سوریه کرده است.
این اقدام وی که همزمان با بالا گرفتن اعتراضات مردم سوریه به بشار اسد و حکومت این کشور صورت می‌گیرد، با اعتراض تند مقامات سوریه همراه شده است. پیش از این هم عربستان، کویت و بحرین سفرای خود را از سوریه فراخوانده بودند، اما کشور دیگری با آنها همراه نشده بود.
به گزارش کلمه، مسئولان سوری که اعتراضات مردمی را به شدیدترین شکل ممکن سرکوب کرده‌اند و تاکنون با حمایت کامل دولت ایران نیز روبه‌رو بوده‌اند، نگران‌اند که در چنین شرایطی، خروج سفیر ایران در سوریه، نوعی تایید بحرانی بودن شرایط سیاسی سوریه تلقی شود و در ادامه‌ی روند خروج سفرای کشورهای منطقه از این کشور مورد ارزیابی قرار گیرد.
اما احمد موسوی، بهانه‌هایی همچون پیشنهاد احمدی نژاد برای گرفتن سمتی جدید و نیز احتمال نامزدی در انتخابات مجلس از شهر اهواز را در توجیه علت خروج خود از سوریه اعلام کرده که البته مورد پذیرش مقامات سوری قرار نگرفته و در نهایت قرار شده است او موقتا تا پایان ماه رمضان در دمشق بماند.
یک دیپلمات ایرانی در این باره به کلمه خبر داد: کارکنان سفارت ایران در سوریه از ترس سقوط دولت سوریه و تبعات احتمالی آن، منازل خود در دمشق را تخلیه کرده و خانواده‌های خود را یا به ایران فرستاده‌اند و یا به منطقه مرزی لبنان انتقال داده‌اند تا در صورت سقوط رژیم بشار اسد، بتوانند به سرعت از سوریه خارج شوند.
وی افزود: متاسفانه به دلیل حمایت‌های ایران از دولت سوریه در سرکوب مردم، نارضایتی عمیقی در مردم این کشور نسبت به ایرانیان ایجاد شده است، تا آنجا که به شدت از حجم زائران کاسته شده و برخی اتباع ایرانی وابسته به سفارت و مرتبط با دولت ایران نیز از بیم انتقام مردم سوریه ترددهای خود را محدود کرده و یا از سوریه خارج شده و یا آماده خروج هستند.
این دیپلمات ایرانی با انتقاد از عملکرد دولت ایران در بحران اخیر سوریه، اضافه کرد: آقایان ادعا می‌کنند که حوادث کشورهای عربی نوعی بیداری اسلامی است ولی حوادث سوریه توطئه آمریکاست، در حالی که اتفاقا اسلامی‌ترین شکل اعتراضات در سوریه به وقوع پیوسته است.
به گفته‌ی او، در سوریه مردم شب‌ها پس از نماز عشا و در ماه رمضان پس از نماز تراویح به خیابان‌ها می‌آیند و مساجد مهمترین پایگاه آنهاست، در حالی که این ویژگی در حوادث تونس و مصر و لیبی و یمن مشاهده نمی‌شود.
او تاکید کرد: حتی حملات ارتش سوریه متوجه مساجد است و صحنه‌های آن دائم در رسانه‌ها پخش می‌شود، و از این رو حمایت ایران از سرکوب‌های دولت سوریه موجب شده که موقعیت ایران نزد افکار عمومی این کشور به شدت تضعیف شود.
وی با انتقاد شدید از سیاست فعلی ایران در قبال اعتراضات سوریه، پیش بینی کرد: یا بشار اسد سقوط می‌کند و یا به حاکمی ضعیف و هماهنگ با غرب تبدیل می‌شود که هردو به ضرر دولت ایران است.
به‌کارگیری نیروی دریایی ارتش سوریه در سرکوب‌ها
تظاهرات در لبنان و فلسطین به نفع مردم معترض سوریه
خبرنگار کلمه به نقل از آخرین گزارش‌های منابع مخالف سوری، خبر می‌دهد که حکومت بشار اسد، نیروی دریایی این کشور را در سرکوب اعتراضات مردمی که خواهان سرنگونی اسد هستند، به کار گرفته است؛ به طوری که قایق‌های توپدار در گلوله‌باران دو منطقه از شهر ساحلی لاذقیه شرکت داشته‌اند.
در جریان حمله نیروی دریایی ارتش به لاذقیه که به دنبال ادامه‌ی تظاهرات مسالمت‌آمیز مردمی در این شهر در روز گذشته و برای پوشش دادن حضور تانک‌ها و زره‌پوش‌های نیروی زمینی ارتش که از روز شنبه به لاذقیه وارد شده بودند صورت گرفت، به گفته منابع حقوق بشری سوریه، دست‌کم ۲۵ تن کشته و دهها نفر زخمی شده‌اند. تعداد زیادی از اهالی منطقه هم از بیم حملات نظامی، از خانه‌های خود به خارج از شهر گریخته‌اند.
به آمار کشته‌های حوادث دیشب و امروز سوریه، علاوه بر قربانیان حمله به لاذقیه، دو نفری را که در جریان سرکوب مردم حمص به دست نیروهای امنیتی به شهادت رسیدند و دو تن دیگر را نیز که در حماه و ادلب کشته شدند، باید افزود. در حمص هم تانک‌ها برای سرکوب معترضان وارد شهر شده‌اند، اتفاقی که در شهر حله نیز رخ داده و با بازداشت گسترده معترضان توسط سربازان همراه بوده است. در تمامی این مناطق، خطوط اینترنت و تلفن قطع است.
اقدام رژیم سوریه در به‌کارگیری قایق‌های توپدار برای هدف قرار دادن افراد غیر نظامی بی‌دفاع که در یک تظاهرات مسالمت‌آمیز ضد حکومتی شرکت کرده بودند، هم خشم و هم تعجب ناظران را برانگیخته است؛ چرا که این منطقه زادگاه بشار اسد محسوب می‌شود، او در قرداحه در نزدیکی لاذقیه به دنیا آمده و همچنین بیشتر ساکنان لاذقیه از جریانات علوی هستند که تاکنون جزو حامیان اسد به حساب می‌آمدند.
یکی از شاهدان عینی در توصیف وضعیت امروز لاذقیه به منابع مخالف دولت سوریه گفته است: شهر از زمین و دریا هدف قرار گرفت و منازل مسکونی در معرض این وحشی‌گری بی‌سابقه واقع شد، به طوری که خروج از منازل تقریبا غیر ممکن بود.
شهرها و مناطق گوناگونی در لبنان نیز شب گذشته صحنه‌ی تظاهرات مردمی در حمایت از خیزش مردم سوریه علیه نظام اسد بود، از جمله قب الیاس در بقاع غربی و میدان حلبا در منطقه عکار در شمال لبنان که شاهد حضور تجمع های گسترده مردمی در تایید قیام ملت سوریه بود.
در شهر صیدا در جنوب لبنان نیز تظاهراتی در محکوم کردن اقدامات سرکوب‌گرانه رژیم اسد برپا شد. در رام‌الله در کرانه‌ی باختری رود اردن، نیز حدود چهارصد جوان فلسطینی در تظاهراتی که در فیس‌بوک سازماندهی شده بود، علیه سرکوب خونین تظاهرات ضددولتی در سوریه توسط ارتش این کشور اعتراض کردند و خواستار آن شدند که بشار اسد ارتش خود را به جای سرکوب مردم، برای بازپس گرفتن بلندی‌های جولان از اسرائیل به آن منطقه بفرستد.
تحرکات جدید دیپلماتیک از سوی ترکیه
در حالی که تحرکات بین‌المللی و منطقه‌ای با هدف زیر فشار قرار دادن حکومت بشار اسد برای متوقف کردن سرکوب مردم سوریه شتاب گرفته است، ناظران چشم‌ها را به لاذقیه دوخته‌اند که ارتش این کشور نیروی دریایی هم برای سرکوب مردم در کنار نیروی زمینی به صحنه آورده است.
به گزارش کلمه، در جدیدترین اطلاعات منتشر شده درباره آخرین مذاکرات ترکیه و سوریه، گزارش شده است که ترکیه پیشنهادی را از سوی واشنگتن و کشورهای حوزه خلیج فارس به بشار اسد داده است که بر اساس آن، این کشور (ترکیه) رهبری مرحله‌ی انتقالی را در دست گرفته و عهده‌دار وظیفه نظارت بر انتخابات آزاد با مشارکت حزب بعث و اعطای ضمانت لازم به اسد و خانواده و طایفه‌ی وی باشد.
بر اساس این گزارش، ترکیه به اسد اطلاع داده است که باید ظرف دو هفته مراتب موافقت خود با این پیشنهاد را به طور علنی ابراز کند، که در این صورت ترکیه نیز با همکاری کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس و امریکا در راستای متوقف کردن اعتراضات خواهد کوشید.
اما بر اساس آخرین اطلاعات موجود، پاسخ ابتدایی سوریه به این پیشنهاد، چندان روشن و واضح نبوده است. تحلیلگران معتقدند مسئولان سوری خود را در چنان وضعیت پرفشاری نمی‌بینند که مجبور به قبول این پیشنهاد باشند.
در همین حال، بنابر آخرین گزارش‌ها، اپوزیسیون سوریه درباره‌ی نحوه‌ی تعامل با خیزش مردمی علیه بشار اسد، پنج خواسته را با دولت ترکیه در میان گذاشته است که عبارت‌اند از:
- ضرورت ادامه‌ی اعمال فشار ترکیه بر نظام اسد، با هدف توقف عملیات سرکوب نظامی علیه مردم در شهرهای سوریه
- ابراز حمایت هرچه بیشتر آنکارا از اپوزیسیون سوریه و اعلام عدم مشروعیت نظام حاکم بر سوریه
- آغاز مذاکرات دیپلماتیک بین المللی در سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه‌ی عرب درباره‌ی سلب مشروعیت از حکومت بشار اسد
- اعطای امکان استفاده از کانال ماهواره‌ای به زبان عربی به اپوزیسیون سوریه، برای رساندن صدای خود به افکار عمومی این کشور
- ادامه گفت‌و‌گوهای آنکارا با اپوزیسیون سوریه، با هدف استفاده از تجربیات حزب عدالت و توسعه ترکیه به منظور آماده کردن زیرساخت‌های دموکراتیک لازم در سوریه‌ی بعد از بشار اسد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر