به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۰ شهریور ۱, سه‌شنبه

تغییر سفیر ایران در سوریه

تنها پنج روز پس از آنکه «کلمه» از تصمیم سفیر ایران برای خروج از سوریه و نگرانی دولت بشار اسد از این تصمیم خبر داد، دولت احمدی‌نژاد اعلام کرد که یکی از معاونان وزیر امور خارجه را به عنوان سفیر جدید به سوریه خواهد فرستاد. آنطور که خبرگزاری‌ها در این باره گزارش داده‌اند، محمدرضا رئوف شیبانی معاون امور خاورمیانه‌ی صالحی وزیر امور خارجه، قرار است به جای احمد موسوی به عنوان سفیر ایران به دمشق برود. منابع خبری کلمه هفته قبل گزارش داده بودند که سید احمد موسوی، سفیر ایران در سوریه، اقدام به برگزاری دیدار خداحافظی با مقامات سوریه.................

تنها پنج روز پس از آنکه «کلمه» از تصمیم سفیر ایران برای خروج از سوریه و نگرانی دولت بشار اسد از این تصمیم خبر داد، دولت احمدی‌نژاد اعلام کرد که یکی از معاونان وزیر امور خارجه را به عنوان سفیر جدید به سوریه خواهد فرستاد.
آنطور که خبرگزاری‌ها در این باره گزارش داده‌اند، محمدرضا رئوف شیبانی معاون امور خاورمیانه‌ی صالحی وزیر امور خارجه، قرار است به جای احمد موسوی به عنوان سفیر ایران به دمشق برود.
منابع خبری کلمه هفته قبل گزارش داده بودند که سید احمد موسوی، سفیر ایران در سوریه، اقدام به برگزاری دیدار خداحافظی با مقامات سوریه کرده است و تصمیم دارد به ایران بازگردد. به گفته‌ی این منابع، این اقدام وی که همزمان با بالا گرفتن اعتراضات مردم سوریه به بشار اسد و حکومت این کشور صورت می‌گرفت، با اعتراض تند مقامات سوریه همراه بود. مقامات سوری که نگران بودند خروج سفیر ایران در سوریه، نوعی تایید بحرانی بودن شرایط سیاسی سوریه تلقی شود و در ادامه‌ی روند خروج سفرای عربستان، کویت و بحرین از این کشور مورد ارزیابی قرار گیرد، از موسوی خواسته بودند که لااقل تا پایان ماه رمضان در دمشق بماند.
به نظر می‌رسد این نگرانی‌ها اکنون با اعلام رسمی تغییر سفیر ایران، بار دیگر مطرح شود. چرا که ایران در این روزهای دشوار، بهترین و شاید تنها همراه پایدار حکومت سوریه است و از این رو تغییر سفیر ایران در چنین شرایطی، معنای خوبی نخواهد داشت؛ هرچند احمد موسوی در گفت‌وگو با مقامات سوری، بهانه‌هایی همچون پیشنهاد احمدی نژاد برای گرفتن سمتی جدید و نیز احتمال نامزدی در انتخابات مجلس از شهر اهواز را در توجیه علت خروج خود از سوریه اعلام کرده بود.
آمادگی کارکنان سفارت ایران برای سرنگونی احتمالی حکومت سوریه
یک دیپلمات ایرانی هفته قبل به کلمه خبر داد: کارکنان سفارت ایران در سوریه از ترس سقوط دولت سوریه و تبعات احتمالی آن، منازل خود در دمشق را تخلیه کرده و خانواده‌های خود را یا به ایران فرستاده‌اند و یا به منطقه مرزی لبنان انتقال داده‌اند تا در صورت سقوط رژیم بشار اسد، بتوانند به سرعت از سوریه خارج شوند.
وی افزود: متاسفانه به دلیل حمایت‌های ایران از دولت سوریه در سرکوب مردم، نارضایتی عمیقی در مردم این کشور نسبت به ایرانیان ایجاد شده است، تا آنجا که به شدت از حجم زائران کاسته شده و برخی اتباع ایرانی وابسته به سفارت و مرتبط با دولت ایران نیز از بیم انتقام مردم سوریه ترددهای خود را محدود کرده و یا از سوریه خارج شده و یا آماده خروج هستند.
این دیپلمات ایرانی با انتقاد از عملکرد دولت ایران در بحران اخیر سوریه، اضافه کرد: آقایان ادعا می‌کنند که حوادث کشورهای عربی نوعی بیداری اسلامی است ولی حوادث سوریه توطئه آمریکاست، در حالی که اتفاقا اسلامی‌ترین شکل اعتراضات در سوریه به وقوع پیوسته است.
به گفته‌ی او، در سوریه مردم شب‌ها پس از نماز عشا و در ماه رمضان پس از نماز تراویح به خیابان‌ها می‌آیند و مساجد مهمترین پایگاه آنهاست، در حالی که این ویژگی در حوادث تونس و مصر و لیبی و یمن مشاهده نمی‌شود.
او تاکید کرد: حتی حملات ارتش سوریه متوجه مساجد است و صحنه‌های آن دائم در رسانه‌ها پخش می‌شود، و از این رو حمایت ایران از سرکوب‌های دولت سوریه موجب شده که موقعیت ایران نزد افکار عمومی این کشور به شدت تضعیف شود.
وی با انتقاد شدید از سیاست فعلی ایران در قبال اعتراضات سوریه، پیش بینی کرد: یا بشار اسد سقوط می‌کند و یا به حاکمی ضعیف و هماهنگ با غرب تبدیل می‌شود که هردو به ضرر دولت ایران است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر