به علت مسائل فنی سایت را با فیلتر شکن ملاحظه بفرمایید پیشاپیش از همراهان گرامی پوزش بعمل می آید .

صفحات

نظرات

همراهان گرامی با نظر گذاشتن در پست ها به دیگران بگویید چگونه فکر می کنید

۱۳۹۰ مرداد ۲۵, سه‌شنبه

طرابلس در محاصره‌ی مخالفان دیکتاتور لیبی

مخالفان دیکتاتور لیبی در ادامه تلاش‌های خود برای در دست گرفتن طرابلس، دو شهر مهم الزاویه و غریان را تقریبا به تصرف کامل درآورده‌اند و پیش‌روی به سمت طرابلس را با محاصره‌ی این شهر و آغاز درگیری در چند جبهه آغاز کرده‌اند. همزمان، برخی منابع از نگرانی قذافی از سقوط پایتخت و تن دادن او به مذاکره با مخالفان خبر داده‌اند. به گزارش کلمه به نقل از منابع بین‌المللی که گزارش‌های مخالفان قذافی را منتشر کرده‌اند، کنترل شهر غریان که بزرگترین شهر در جبل الغربی در ۸۰ کیلومتری جنوب طرابلس است، به طور کامل به دست مخالفان افتاده است. همچنین بیشتر مناطق استراتژیک شهر الزاویه در ۵۰ کیلومتری غزب طرابلس هم هم اکنون در اختیار مخالفان است، هرچند درگیری‌ها بین مخالفان با نیروهای وابسته به قذافی در الزاویه و جبل................

مخالفان دیکتاتور لیبی در ادامه تلاش‌های خود برای در دست گرفتن طرابلس، دو شهر مهم الزاویه و غریان را تقریبا به تصرف کامل درآورده‌اند و پیش‌روی به سمت طرابلس را با محاصره‌ی این شهر و آغاز درگیری در چند جبهه آغاز کرده‌اند. همزمان، برخی منابع از نگرانی قذافی از سقوط پایتخت و تن دادن او به مذاکره با مخالفان خبر داده‌اند.
به گزارش کلمه به نقل از منابع بین‌المللی که گزارش‌های مخالفان قذافی را منتشر کرده‌اند، کنترل شهر غریان که بزرگترین شهر در جبل الغربی در ۸۰ کیلومتری جنوب طرابلس است، به طور کامل به دست مخالفان افتاده است. همچنین بیشتر مناطق استراتژیک شهر الزاویه در ۵۰ کیلومتری غزب طرابلس هم هم اکنون در اختیار مخالفان است، هرچند درگیری‌ها بین مخالفان با نیروهای وابسته به قذافی در الزاویه و جبل نفوسه همچنان ادامه دارد و آنها برای پس گرفتن این شهرها به بمباران هوایی روی آورده‌اند.
از شهر صرمان و حوالی شهر صبراته نیز خبر می‌رسد که درگیری‌های بین نیروهای وابسته به حکومت و مخالفان در جریان است. در محور شرقی طرابلس هم درگیری‌های شدیدی در ترهونه، واقع در جنوب شرقی این شهر، گزارش شده است.
اینها در حالی اعلام شده که بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، نیروهای ناتو دسترسی به طرابلس را از مسیر دریایی محدود کرده‌اند، و پیش‌بینی می‌شود که در یکی دو روز آینده، طرابلس از مسیرهای زمینی هم به محاصره مخالفان دولت لیبی در می‌آید.
اما با این اوصاف، مخالفان انتظار ندارند که با وجود پیشروی‌های سریع به سوی پایتخت لیبی، این شهر سقوط کند، چرا که به گفته‌ی آنها، گردان‌های قذافی همچنان به شدت در مقابل تحرکات مخالفان مقاومت می کنند. به گفته‌ی مخالفان، طبیعی است که نیروهای وابسته به رژیم حاکم بر لیبی با چنگ و دندان برای نگه داشتن کنترل پالایشگاه و جاده ساحلی شهر زاویه که به طرابلس منتهی می‌شود، تلاش کنند؛ چرا که اگر آنها کنترل این دو نقطه را از دست بدهند، لحظه‌ای سرنوشت‌ساز در درگیری‌های لیبی شکل می‌گیرد.
در محاصره قرار گرفتن پایتخت، بر نگرانی‌های دیکتاتور لیبی هم افزوده و آنطور که مخالفان ادعا می‌کنند، برخلاف سخنرانی‌های همچنان مهیج و خصمانه‌ی قذافی، او حاضر شده با مخالفان پای میز مذاکره بنشیند. بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، مخالفان سرهنگ قذافی در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی گزارش داده‌اند که مذاکرات طرفین در این دیدار در تونس، بر چگونگی کنار رفتن سرهنگ قذافی از قدرت متمرکز است.
پیش از این، گزارش‌هایی هم درباره حضور دو هواپیمای متعلق به آفریقای جنوبی در فرودگاه طرابلس منتشر شده بود و گفته می‌شد که معمر قذافی با این هواپیماها از لیبی خارج می‌شود و به تبعید می‌رود، هرچند مقامات رسمی دولت لیبی این گزارش‌ها رد کرده‌اند.
همچنین به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه القنات، منابع آگاه از آغاز مذاکرات پشت درهای بسته بین انقلابیون لیبی و نمایندگان سرهنگ قذافی در جنوب تونس در مرز لیبی خبر دادند و تصریح کردند که قذافی پس از اینکه مخالفانش شهر الزاویه را به کنترل خود درآورده‌اند، به فکر گفت‌و‌گو افتاده است تا مانع سقوط طرابلس شود.
همزمان، منابع خبری عربی از سفر وزیر کشور قذافی به مصر خبر دادند و خبرگزاری رسمی دولت مصر هم ورود ناصر المبروک عبدالله به همراه اعضای خانواده‌اش به قاهره را تایید کرده است. اما مشخص نیست که او به قصد اخذ پناهندگی وارد پایتخت مصر شده یا هدفش گذراندن تعطیلات در این کشور است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر